Maria Lundblom Bäckström

Att prioritera vård!

Publicerad 2013-02-01 11:45:56 i Allmänt

Igår på Hälso- och sjukvårdsutskottet i Jönköping fick vi en riktigt bra redovisning om onkologkliniken på Ryhov av Freddi Lewin som är verksamhetschef och överläkare där. 
 
Han redovisade då vilka ökade kostnader vi har vad gäller läkemedel senaste åren och också hur mycket nya läkemedel som kommer hela tiden. Det som däremot var lite mer anmärkningsvärt var hur liten effekt i förhållande till kostnaderna  dessa läkemedlen har på tillfrisknande i cancer. Kurvan för att bota cancer har visserligen ökat sen 1950 talet men inte alls i samma utsträckning som man skulle kunna tro om man tittade på de uppåtgående kurvorna för kostnad och nya läkemedel. 
 
Den tanke som då slog mig var hur hanterar man den här informationen? Kan vi lägga hur mycket pengar som helst på så små förbättringar i behandling? Freddi Lewin inbjöd faktiskt oss politiker till samtal om de här prioriteringarna och det är verkligen något som jag tror vi behöver göra. Och inte bara inom cancervården utan även inom andra specialiteter. 
 
Jag har tidigare även fört diskussion med en läkare och tillika politikerkollega om ungefär samma sak inom hjärtsjukvården. Fråga är vad man ibland räddar människor till för liv?
 
Det är många svåra etiska dilemman som kommer upp när man lyfter dessa frågor men jag tror att om man vågar gå in i de här frågeställningarna, som jag tror är nödvändigt, så skulle både vården och patienter vinna på det. 
 
Men då måste vi nog göra det över alla partigränser för att det inte ska bli en valfråga utan att man gemensamt når vissa ställningstagande. Vi politiker måste ibland ta ett verkligt samhällsansvar och lägga undan "att vinna röster mentaliteten" för människors bästa. 
 
Många frågor är bra att profilera sig i och ibland tror jag vi skulle våga göra det mer men vissa frågor, som den jag här tagit upp, tror jag vi alla skulle vinna på att samarbeta kring. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela