Maria Lundblom Bäckström

Behovet att få veta sitt ursprung!

Publicerad 2012-11-03 10:18:23 i Allmänt

Läste nyss en väns facebook inlägg om att hon blev tårögd av att titta på programmet "Allt för Sverige". Där ett gäng amerikaner med rötterna i Sverige får tävla om att få veta så mycket som möjligt om sin svenska släkt. 

 Jag brukar också bli berörd av detta program. Jag slås av hur starkt de reagerar över att få veta mer om sina släktingar och platser som de härstammar från. 

 Den tanken som alltid slår mig då jag ser det här är vad viktigt det är för varje barn att få veta vem ens mamma och pappa är. Det är ju inte möjligt för alla barn pga. olika omständigheter men det verkar ändå vara ett inbyggt behov att få veta sitt ursprung rent biologiskt. 

 Det jag vill säga med det är att när vi tar beslut om hur barn blir till och tas om hand så tycker jag att man alltid måste ta hänsyn till de här aspekterna. Att så långt det är möjligt säkra att barnet som vuxen har möjlighet att ta reda på sitt biologiska ursprung både på sin mammas och på sin pappas sida. Vid adoption, vid insemination och alla andra former där vi på olika sätt sätter barn till världen eller omhändertar barn. 

 Vi måste alltid först ta hänsyn till barnets behov och inte till de vuxnas! 

 Gör man det så tror jag man hamnar rätt i de flesta ställningstaganden. 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-03 13:31:26

Ja Maria så klokt har sett prov på vikten av det du skriver flera gånger i min närhet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela