Maria Lundblom Bäckström

Framtidens sjukvård?

Publicerad 2012-03-31 11:42:01 i Allmänt

Framtidens sjukvård hur ser den ut och hur ska vi klara av den?

All statistik pekar på stora ökningar av äldre som kommer kräva mycket vård, få i arbetsför ålder och inte intresserade av att jobba inom vården och för låga skatteintäckter för att klara av kostnaderna.
Det ser inte positivit ut om man fokuserar på de här sakerna.

Jag var tors-fred med alliansen i Landstinget i Jönköping på gemensamt gruppmöte, där vi fick lyssna på en hel del intressanta föredrag som satte igång hjärncellerna lite.
Det som gav mig mest var ett föredrag från Kairos Future. De finns också på facebook för den som är intresserad.
Den bild jag fick med mig efter deras föredrag var att vi har två grupper i samhället som behöver vård.

Den ena gruppen är de som är friska för det mesta eller har någon kronisk sjukdom, tex. diabetes, men som ändå klarar ganska sig bra och jobbar och lever ett ganska normalt liv.
Det som den här gruppen behöver är dels en tillgänglighet till olika vårdtjänster genom tex. dator, smartphone, telefon och ibland besök i öppenvård och enstaka besök inom slutenvården.
Det här behöver inte kosta så jättemycket om man kan bygga upp servicefunktioner som kan möta det här.
Den här gruppen både kan och vill klara mycket själva.

Sen har vi den gruppen som inte klarar det här. Det kan vara äldre som börjar bli lite dementa, svårt sjuka personer som inte har kraft och möjlighet, invandrare som inte kan språk och inte lärt sig vårt samhälle, psykist sjuka, missbrukare osv.
De här personerna måste vården snabbt identifiera och ge mer och rätt stöd för att få den vård de behöver.
Om man ger dem den vård de behöver kan man undvika fel vård som leder till sämre liv och dyrare kostnader för samhället.

Jag hoppas att vi kan hitta vägar för att skapa de här två olika vägarna inom vården och det snabbt.
Jag vet ju att mycket är på gång åt det här hållet och jag kommer vara med och stödja en sån utveckling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela