Maria Lundblom Bäckström

Sverige behöver en politik för barnens skull

Publicerad 2012-02-16 12:24:19 i Allmänt

Nu tycker jag verkligen att vi Kristdemokrater har kommit fram med ett bra och realistiskt förslag för familjen. http://www.kristdemokraterna.se/Rapporter/Familjepolitik2012
Här kan du läsa om förslaget, i pdf filen finns hela förslaget i sin helhet.

Nu är det upp till övriga alliansen att också bejaka förslaget för att familjerna ska få möjlighet till större valfrihet. Och upp till väljarna framöver att välja Kristdemokraterna så vi också blir så stora så vår röst får större kraft i regeringssamarbetet.

Visst är det bra att skapa förutsättningar till jobb som både moderaterna och centern fokuserar mycket på. Det är ju en förutsättning för ett gott samhälle men om vi inte har människor som mår bra så kommer inget hålla i längden. Allt sitter ihop. Det är ingen skarp skiljelinje mellan privatliv och jobb i människors liv. Funkar inte privatlivet presterar man sämre på jobbet eller kanske t.om. blir sjukskriven. Har man däremot inget jobb mår många dåligt av det och det är ju också svårt att klara av sina ekonomiska åtaganden. Friheten begränsas och det blir en ond cirkel.

När vårt förslag om större valfrihet för familjen släpptes kom en del reaktioner där några bland annat lyfte förskolans och pedagogernas förträfflighet. Folkpartisten och jämställdhetsministern Nyamko Sabuni sa till och med att föräldrar inte kan jämföras med pedagoger. Jag skulle vilja säga tvärtom. Det barn som inte får en kärleksfull omvårdnad och känner sig bekräftad av sina föräldrar kommer att lära sig sämre i skolan oavsett alla goda pedagoger. Föräldrarna är grunden för att barnen ska fungera i livet. Sen kan barn trots dåliga omständigheter ta till sig av alla goda vuxna de möter men det bästa för varje barn är en kärleksfull relation med sina föräldrar. Det tror jag inget kan ersätta.

Jag önskar att fler föräldrar förstod hur oerhört värdefulla de är för sina barn. Jag har faktiskt mött föräldrar som uttrycker att de inte kan ge det som pedagogerna kan ge på förskolan. Ja det är nog sant på ett sätt men jag tror att barnen ändå skulle fungera bra i livet oavsett om de hade gått på förskola eller inte men de hade inte fungerat bra om de inte haft sina föräldrar.

Titta på alla vuxna idag, många har inte gått på dagis/förskola och fungerar rätt hyfsat. Däremot så säger många undersökningar att ungdomar i dagens samhälle mår sämre. Självmorden i unga åldrar ökar och många mår psykiskt dåligt. Jag säger inte att det är förskolans fel för jag tror förskola är bra, det var det för mina barn i allafall, men bristen på tid med sina barn. Det dagliga samtalet med sina barn och "att bara vara tiden" tror jag är oerhört viktig för barnens välbefinnande.

Jag hoppas verkligen att Kristdemokraternas politik och förslag för familjerna kommer att genomföras för vårt lands skull!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela