Maria Lundblom Bäckström

Skolmiljön

Publicerad 2010-03-15 20:53:56 i Allmänt

Har funderat en hel del på det här med miljön i skolan och nu när jag satte på TV:n på Kunskapskanalen så var det ett intressant program om just det.

Vad har vi för miljö i våra skolor? Framförallt tänker jag på högstadiet.

Skapar vi en miljö utifrån hur vi vill att eleverna ska vara eller skapar vi en miljö utifrån hur våra uppfattningar om hur eleverna är?

Jag är ibland på Furulidskolan, vår högstadieskola i Aneby och vissa lokaler i den är väl rätt okej men korridorerna med alla plåtskåp och fula färger på väggarna och kala och tråkiga miljö vad säger den?

Talar den om för eleverna att de är respekterade och att vi förväntar oss att de också visar respekt? Är det en miljö som visar att eleverna är värdefulla och att vi ser på dem som varma, kärleksfulla människor?
NEJ! vill jag med bestämdhet säga.

Till och med jag som är en vuxen ansvarsfull mamma, yrkeskvinna och politiker får nästan lust att spotta lite på golvet och slå lite i skåpen så det ska låta, skrika lite till nån längre fram i korridoren och kanske svära lite! Ja så känns den miljön.

Vi måste börja fundera på hur vi utformar våra skolor. Vi måste börja tänka lite mer kreativt och börja agera utifrån hur vi förväntar oss att våra tonåringar ska vara.

Vi måste signalera något annat än det vi signalerar nu!

Och, vill jag tillägga, innan det är gjort här i Aneby så vill inte jag ha upp några 6:or till högstadieskolan!

För där är varken den sociala miljön eller den fysiska miljön, som jag här ovan försökt beskriva, fortfarande inte lämplig att ta in de barnen i än. Det är absolut min bestämda uppfattning och den kommer jag fortsätta stå upp för tills jag ser en förändring.

Jag tror också att det kommer urholka de andra skolorna i vår kommun...men det är en annan historia som jag får återkomma till vid ett senare tillfälle.

Kommentarer

Postat av: Birgitta Lundblom

Publicerad 2010-03-18 16:14:56

Bra, stå på dig.



Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela