Maria Lundblom Bäckström

Nätverk, kommunikation och relationer

Publicerad 2010-03-01 14:54:50 i Allmänt

Att bygga relationer, att kommunicera och lyssna och skapa nätverk det har jag börjat förstå är en mycket viktig del i att vara politiker. Om man inte lägger tid på det så tror jag risken är stor att man till slut hamnar i de klassiska fällorna att makten är viktigare än vad man beslutar, att inte kunna ändra sig även när man ser att förutsättningarna har ändrat sig.

Att prata och diskutera och på olika sätt kommunicera med andra människor det är oerhört viktigt anser jag som politiker. Om jag tappar det så är jag nog förlorad. Och då menar jag att verkligen lyssna både på andra politiker men även på dem jag företräder och även de som man lever med närmast. De som verkligen vågar säga sanningen till en. Jag måste ge min man beröm i att hjälpa mig att inte sätt mig på några höga hästar (ja jag är nog rätt bra på att hjälpa honom med det också).

Jag har nog i alla fall sen runt år 2000 haft det som grund att vi alla människor har nåt att lära varann och att vi tillsammans formar vägen framåt. Mycket började med att jag läste lärande organisation och allt vad det kan innehålla. Men när man hamnar på olika positioner inom politiken så kan det ibland vara lätt att glömma sig och bli så fixerad dels vid det man är mitt i men också av sina ideologier.

Som jag skrev tidigare när jag skrev om vishet så beskriver Stefan Einhorn i sin bok just att det finns en fara att bli för statisk i ideologier. Det kan göra att man inte vågar ha ett öppet sinne och se lösningar på problem på ett öppet sätt där man tar in olika aspekter och risker och utifrån det försöker hitta lösningar. Och det är här jag tror att  kommunikationen kommer in, att man måste ha olika typer av relationer som kan ge en olika synvinklar på saker för att kunna fatta de bästa beluten.

Ja så jag kan säga att jag har omprövat min roll som politiker många gånger och jag hoppas jag kommer fortsätta göra det så länge jag håller på. Om jag slutar lyssna så hoppas jag nån säger till mig...ja som sagt jag har ju min kära make att tacka för att jag håller mig på marken så han lär nog säga till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela