Maria Lundblom Bäckström

Vägar till vishet

Publicerad 2010-01-24 10:01:56 i Allmänt


Jag läser just  nu Stefan Einhorns bok "Vägar till visdom". Det är många kloka saker han skriver där och jag kan tänka mig att det är en bok jag kan behöva återkomma till för det är svårt att ta in allt på en gång och man ser olika saker när man läser en bok en gång till.

Något jag i alla fall själv har börjat fundera över när jag läst den här boken är det han skriver om att ideologier kan låsa oss.

Hur påverkar det här mig som politiker. Som politiker har man ju en grundideologi som man tror på. Det tror jag inte är fel utan jag tror man ska ha värderingar som styr ens handlande för annars tror jag också man kan vara farligt ute. Men om ideologin börjar styra mig på det sättet att jag i olika frågeställningar inte kan vara öppen för alla aspekter av en fråga och se till helhetens bästa då tror jag vi som politiker kan bli farliga.

Om man inte kan lyssna på en person för att den har en helt annan politisk syn än mig då är man illa ute!

En person med en helt annan grundideologi kan ju faktiskt ha bra tankar och idéer i en speciell fråga. Tyvärr styrs vi ju av så mycket annat i politiken än medborgarnas bästa.
Vi vill att de bästa idéerna ska komma från vårt eget parti och vi vill inte att våra motståndare ska få "poäng" som kan gynna dem i valet. Det här gör ju att vi inte alltid kanske hittar de absolut bästa vägarna och det är politikens dilemma tycker jag.

Även i det här behöver vi nog vara visa. Jag tror ändå människor ser om vi har ett öppet sinne och att vi driver frågor för samhällets bästa och inte för vår egen skull om vi har det för ögonen och inte vår egen karriär!

Jag skulle vilja rekommendera den här boken för dig som kanske vill jobba lite på att bli lite visare i ditt liv!

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2010-01-25 17:34:11

Stefan Einhorn hade nog rätt när han frågade mig om du var vi och jag svarade att du var en klok person och han då trodde att du skulle bli en vis kvinna.

Kram

Postat av: Maria

Publicerad 2010-01-25 22:23:45

Tack mamma...jag kanske har ljusglimtar ibland men jag tycker nog jag är bra dum ibland...man låter känslor styra och massa annat istället för att försöka låta klokhet och visheten råda!

Men att vilja och försöka är nog aldrig fel i allafall!

Kram

Maria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela