Maria Lundblom Bäckström

81 procent av väljarna säger ja till att ha kvar eller utveckla vårdnadsbidraget

Publicerad 2010-04-28 16:54:51 i Allmänt



Idag redovisas en intressant Sifo undersökning i SvD

 En ny Sifoundersökning visar att 81 procent av väljarna säger ja till att ha kvar eller utveckla vårdnadsbidraget. Endast 8 procent av befolkningen vill avskaffa det. Dessutom vill 77 procent bibehålla eller öka nivån på vårdnadsbidraget.

Det är spännande att se att när man frågar väljarna så vill man ha kvar vårdnadsbidraget och man vill inte ha en tvångsdelning av föräldraförsäkringen.

Nu vill Kristdemokraterna dessutom höja riktnivån på vårdnadsbidraget till 6000kr vilket är glädjande. Att en så stor andel vill ha kvar detta och inte vill att politiker ska lägga sig i hur man gör med sina föräldradagar tycker jag är intressant. Sen om man utnyttjar det eller inte det bör vi ju heller inte lägga oss i men möjligheten finns.

Däremot kan ju jag som bor i en liten kommun, hoppas på att man ger extra stöd till små kommuner att kunna genomföra vårdnadsbidraget utan att det utarmar landsbygden. Jag tror att man ibland inte riktigt ser att småkommunerna ibland kan ha svårt att genomföra alla goda reformer och att vi kanske inte har riktigt samma förutsättningar som de stora kommunerna. Det får ju inte bli så att vi p.ga. att vi inför vårdnadsbidrag måste lägga ner förskolor, då blir det ju ändå ingen verklig valfrihet.

Vi måste också ha barnperspektiv att små barn inte heller ska behöva ha så långt till sin förskola/dagis för då biter vi oss i svansen när vi säger att vi vill ge mer tid till familjerna att vara med sina barn, om den tiden t.ex. ska vara i bilen för man har så långt till sin förskola.

Men det är i.o.f en parantes, även om jag kan tycka att det är en viktig parantes.

Det viktiga är att vi ger verklig valfrihet till familjer och att man ska kunna välja om man vill vara hemma längre med sina barn, om man vill ha sina barn på förskola och att livet för barnfamiljer ska funka oavsett om man bor i storstad, i en mindre kommun eller på landsbygden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela