Maria Lundblom Bäckström

Rätten att få bo tillsammans

Publicerad 2010-04-07 20:08:45 i Allmänt

I Aftonbladet idag kan man ta del av den här artikeln där Maria Larsson tar upp att vi måste skapa en lag så att man inte kan skilja äldre par åt som har behov av särskilt boende.

Det här är ju verkligen viktigt.

Jag jobbar nu som sjuksköterska inom hemsjukvård i Aneby kommun och satt för bara någon vecka sedan och resonerade om just dessa dilemman. Som tur är så har de flesta av våra biståndshandläggare och enhetschefer den inställningen att försöka göra allt för att par ska få bo tillsammans.
Jag gick till det här mötet beredd att strida med allt jag hade för att de vi pratade om inte skulle skiljas på, men jag kunde ganska snabbt lägga ner "vapnen". Kändes verkligen skönt.

Men så här är det ju inte i alla kommuner och jag är verkligen glad att Maria och flera andra minstrar nu går ut och talar om tydligt att de vill förändra detta. Jag tror att bara att man gör det skapar insikt och mod hos fler av alla som jobbar med bistånd inom äldreomsorgen att ta hänsyn till detta vid beslut.

Vi måste jobba för ett samhälle som ser till individers vardag i alla beslut vi tar, både inom kommun och Landsting!

Kommentarer

Postat av: Birgitta Lundblom

Publicerad 2010-04-07 21:15:49

En självklarhet att man inte skiljer på par som har levt ett liv tillsammans, när de blir gamla och inte klarar av sin vardag själva. De som kan vara emot en lagstiftning på detta har nog inte satt sig in i att de kanske själva en dag kan hamna i denna situation. STRID VIDARE FÖR EN LAGSTIFTNING!



Mamma Birgitta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela