Maria Lundblom Bäckström

Lantbruket i vardagen och söndagsstängt!

Publicerad 2009-10-02 09:56:53 i Allmänt

Livet är intensivt och mycket har jag gjort sen jag hann blogga lite.

Jag och min man har bland annat haft en minisemester i Danmark och Tyskland kombinerat med ett årsmöte med Dansk Holstein. för övrigt väldigt trevligt. 500-600 personer på en trevlig middag med ett underbart band som spelade och förhöjde stämningen hela kvällen!

I allafall så var det en del saker som fyllde mina/våra tankar när vi åkte genom Danmark och Tyskland.

Vi passerade en hel del småstäder och vistades något dygn i den gamla vackra staden Ribe i Danmark.

 I Danmark så ligger lantgårdarna så nära städerna. Det verkar som man där lever mer med jordbruket "mitt i byn". Inte som här att man placerar alla gårdar långt utanför alla städer och det nästan blir en subkultur. Många i Danmark är mer involverade i jordbruket på många sätt, det kan ju vara både direkt men även genom olika företag som säljer sina produkter till gårdarna. Jag tror att man i Danmark har en större medvetenhet om jordbrukets betydelse. Det är ju också en större del av deras inkomster men jag tror vi har en del att lära av det här. Att se jordbrukens betydelse för vårt land och också utifrån den höga kvalitet vi har både vad gäller miljötänk och djurhållning.

Sen kom vi ner till Tyskland och det som då upptog mina tankar på söndagen när vi var på väg hem var att det är lag där på söndagsstängt. Vi satt där och funderade över vad Tyskarna gör på söndagarna när vi i Sverige ofta åker ut till våra köpcenter och handlar?

Vi ringde upp en kompis till oss som kommer från Tyskland ursprungligen och vistas där ofta och hon sa att de går i kyrkan, umgås med familjen, bjuder hem vänner mm. Ja sånt vi gjorde förut...lite ironiskt!

Jag kände i allfall att kanske vi skulle ta och införa söndagsstängt i Sverige igen?
Så människor hinner lugna ner sig lite och vara lite mer med sina familjer!



Kommentarer

Postat av: Birgitta Lundblom

Publicerad 2009-10-02 15:34:51

Tänk så klok du, Maria, är. Håller fullständigt med om att vi kunde ha söndagsstängda butiker i Sverige och familjerna kunde vara tillsammnas mera, t ex gå ut i naturen med picknick eller göra annat som stärker gemenskapen i familjen. Med dagens livsstil tror jag många både barn och vuxna mår ganska dåligt.

Mamma Birgitta

Postat av: Kjell Ram

Publicerad 2009-10-19 11:12:57

Tack Maria! Det har jag också tänkt på. Varför måste vi ha söndagsöppet? Så svårt är det inte att planera sina inköp. Det finns viktigare saker att göra än att stressa runt i affärer på söndagarna. Umgås med familjen som du skrev. Bjuda hem vänner. Vila. Tror det kommer bli så i framtiden. Eller hoppas i alla fall. Man vet inte. Det är pengarna som styr och då kan det vara svårt att ändra på. Men det är bra att du lyfter denna viktiga fråga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela