Maria Lundblom Bäckström

Barnet tar med sig hela sitt liv i skolan!

Publicerad 2009-10-14 17:07:38 i Allmänt


Jag har jobbat inom skolan i en och en halv termin nu ungefär och det är många nya intryck kan jag säga.

När man sitter som kommunpolitiker så sitter man ofta med att prioritera mellan äldreomsorg och skola. Man har en bild av vad det är.

Jag har jobbat många år på olika sätt inom äldreomsorgen och visst det finns många komplexa situationer där men man jobbar ändå mest med det som man tror att man ska jobba med, med vissa undantagsfall.

Men inom skolan upplever jag att man mer får med sig ALLT i ett barns liv. Särskilt om det finns sociala problem. Och barnen som kommer från svårare sociala förhållanden ökar verkar det som.

Man kan ju då inte bara säga att skolan ska hålla sig inom sitt omårde och undervisa barnen. Så är det inte!
Kommer det ett barn som inte mår bra eller att barnet inte ens kommer så måste man inom skolan ta i det.
Särskilt kanske vi som jobbar inom elevhälsan på olika sätt måste ju se till hela barnets välbefinnande.

Hur kan man jobba mer med hela barnet i de situationer där det finns stora problem i familjerna?

Om vi tar en dag:
Barnet går upp och ska helst få frukost och hela kläder.
Barnet ska ta sig till skolan.
Barnet ska lära sig saker i skolan och fungera ihop med sina klasskamrater.
Barnet ska ev. till fritids och fritids måste ha tider för när barnet ska vara där.
Barnet ska komma hem.
Barnet behöver mat när det kommer hem.
Barnet behöver någon som bryr sig och älskar barnet.
Barnet behöver hjälp med läxor.
Barnet behöver allt som ett barn behöver på sin fritid och i hemmet.

Sen är det en ny dag och barnet ska vara utsövt och gå till skolan igen.

Var går gränsen?

Vem har ansvar var när det här inte fungerar? Vem vinner på sekretessen mellan skolan och socialtjänsten?

Måste vi inte se över gränserna och stödet runt familjerna mer? Stödet och resurserna i skolan när det finns barn med särskilda behov. Då menar jag inte bara funktionshinder utan alla typer av särskilda behov tex. där det sociala inte fungerar.

Jag tror vi behöver mer helhetstänkande och mindre gränser på något sätt.

Jag har inte alla svar hur detta ska göras men vi är så många smarta människor överallt och i vårt eget Kristdemokratiska parti så det finns säkert massor av bra idéer och kanske till och med nu fungerande kommuner där man löst en del av det här.

Hör i så fall av er för jag skulle gärna vilja ha bra exempel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela