Maria Lundblom Bäckström

Besök på antroposofsjukhus i Tyskland

Publicerad 2009-10-07 12:00:11 i Allmänt


Söndag till tisdag har jag åter igen varit i Tykland men nu med Hälso- och sjukvårdsutskottet på Höglandet.

Vi fick möjligheten att besöka ett antroposofsjukhus i Tyskland. Det var verkligen intressant och jag önskar verkligen att det här är något vi kan utveckla i Sverige.
Det var ett "vanligt" sjukhus med ca. 500 sängplatser.  De utövade helt vanlig läkarvetenskap men med tillägget att de hade dels en antroposofisk bemötandekultur, om man nu kan säga så, och att de hade en hel del antorposofiskt inriktade terapiformer.

Mycket enkelt beskrivet så hade de en helt annan helhetssyn på människan och inte bara försökte bota en åkomma. Man förde ett helt annat samtal med sina patienter och så erbjöd man att patienterna kunde få delta i olika terapier som rörelseterapi av olika slag, musik, måla och även akupunktur som inte är en antroposofisk behandling.

Det är svårt att beskriva allt detta kort men det jag fick med mig hem var i allfall en mycket större kunskap om vad komplementärmedicin kan erbjuda och att detta är något som jag tror vi ska öppna mer för i Sverige för de som så önskar.

Kanske att vårdvalssystemet kan göra att läkare som också vill ha detta som tillägg i sin verksamhet kan göra det och att patienterna då väljer dessa vårdcentraler och på så sätt kan detta utvecklas.
Ja jag hoppas det!

Ja det märks nu också att vi står inför ett val nästa höst. Nu kommer provvalssedlarna hem i brevlådan och jag tycker mig märka att tonen i politiken förändras en anings aning. Det bästa vore väl om vi alltid kan ha samma inriktning och stå för våra beslut hela tiden, det måste ju skapa det största förtroendet.

Ja vi får se hur det kommer se ut på våra vallistor och hur det kommer bli nu i kommun, landsting och riksdag? Det man sår får man skörda brukar man ju säga men tyvärr så är det ju inte riktigt så i politiken alltid. En del saker som varit bra har väljarna glömt bort, en del som vi gjort som vi själva tyckte var bra och riktigt tycker inte väljarna var rätt och sen går valvindarna väldigt fot ibland och man kan inte avgöra åt vilket håll det blåser eller varför.

Ja vi får väl se om min blogg här under året kommer utvecklas mer och mer åt en kampanjblogg, det kan ju vara ett bra instrument kanske att använda sig av inför kommande val!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela