Maria Lundblom Bäckström

Vårdval = likvärdig vård till alla länets invånare

Publicerad 2009-11-13 10:50:16 i Allmänt


Igår besökte vi en av våra Vårdcentralen i länet. De verkar ha en väldigt bra verksamhet förutom att de ganska ofta får ta in hyrläkare som ibland kan göra att patienten inte får samma läkare jämt. Annars verkade det som de jobbade fantastiskt bra med förebyggande hälsoarbete.

Vi diskuterade en del om Vårdval och de hade nu skickat in ansökan för att komma med i Vårdvalet som en vårdenhet. Vi diskuterade också en del omkring skrivningarna runt Folkhälsoarbetet och deras chef hon tyckte att det var alldeles för svaga skrivningar kring detta och var orolig att de inte skulle bli kompenserade fullt ut för det.

Jag blev nästan full i skratt för utifrån den erfarenhet jag har av Vårdcentralen där jag bor så hade jag reagerat precis tvärtom att nu måste även den vårdcentralen jobba mer med dessa frågor och också lägga mer tid på samarbete.

Ja det är ju helt otroligt att det kan vara så. Jag hoppas verkligen att Vårdvalet kan ha den effekten att invånarna i vårt län kommer få mer likvärdig vård. Det ska ju inte vara så att om du bor i en kommun så får du mer förebyggande insatser än om du bor i en annan. Eller om du söker på en vårdcentral så blir du bättre undersökt än på en annan. Förhoppningen är ju att alla nu kommer skärpa upp både bemötande, servicinriktning med öppetider på vårdcentralen och vilka diagonstiserande undersökningar man väljer att göra.

Eftersom vi som patienter själva kommer att kunna välja vårdcentral, och dessutom välja om när vi vill, så kommer ju alla som är intresserade att fortsätta driva en vårdcentral, jobba för att patienterna är nöjda.
Jag tror det här kommer bli bra och det som inte blir bra måste vi ju kunna ändra. Regelboken är ju inte statisk utan måste kunna vara ett levande dokument som vi regelbundet utvärderar och reviderar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela