Maria Lundblom Bäckström

Asylsökande och skolsköterskearbete!

Publicerad 2009-11-09 22:44:54 i Allmänt

Idag har jag och några andra inom elevhälsan och på Vårdcentralen träffat migrationsverket för att få lite mer klart för oss hur det fungerar med det här med asylsökande och vård och kommunplacerade mm.

Jag kan säga att det är inte så enkelt med alla begrepp och vad som gäller.

Men så här är det i allafall.
Migrationsverket kan hyra ett hus i vilken kommun de vill och starta en asylförläggning. Där har de ansvar för personerna som bor och väntar på besked om de får uppehållstillstånd i Sverige. I Aneby innebär det att en person från migrationsverket kommer ca en timme i veckan till förläggningen för att besvara boende frågor, annars är det telefon eller tillfälliga besök som gäller. Människorna som bor där och finns här i vår kommun verkar mest bara vara där och vänta.

Dessutom ligger det huset mitt i Aneby. Annars är Aneby en fin kommun med skog runt om och mycket natur. Men just där man placerat de här människorna och alla dessa söta barn där är det en väg, asfalt, en konsumbutik och inte alls barnvänligt!?

Om familjerna vill kan barnen under tiden gå i skola. Det vill de flesta.
Då kommer de bland annat till mig som skolsköterska och jag vill ju då gärna ha tag i om det gjorts någon hälsoundersökning och om barnet är vaccinerat och så vidare.
Det är då detektivarbetet ofta börjar. När man sen har engagerat sig i de här barnen som ofta har rätt mycket behov av olika slag och det inte verkar som de mår så bra så är de helt plötsligt borta en dag. Ja då har de flyttat!

Jag frågade idag hur vår målsättning ska vara, hur mycket ska vi engagera oss. Det går ju inte att låta bli, ja inte kan jag det i alla fall men det tar mycket tid. Men man får väl tänka att man försökt göra sitt bästa och vara nöjd med det.

Det bästa idag var nog ändå att få två ansikten på personerna från migrationsverket och nu kommer jag ringa dem oftare och höra lite hur ärendena ligger till och hur planeringen är för olika familjer så man bättre kan planera sitt arbete. Det var jättetrevliga personer och jag tror inte heller de har en lätt uppgift.

Ja det var väl ett litet axplock ur en skolsköterskas vardag.

Det här är Åsens by som ligger 1 mil från där jag bor. Jag vill nog säga något med att ha med den bilden efter det jag skrivit men det kan du fundera på själv...allt behöver man ju inte skriva på näsan!

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2009-11-10 17:02:36

Som vanligt kloka ord.

Kram

Postat av: Anita

Publicerad 2009-11-11 13:43:12

Jaha du vill att Åsen ska göras om till flyktingförläggning?!



Postat av: Maria

Publicerad 2009-11-13 10:31:56

Nej Anita det vill jag inte! Men jag vill visa på en del av den vackra natur vi har och inne i Aneby finns det ändå hus som ligger lite närmare naturen. Tror det vore väldigt opraktiskt för de asylsökande som inte har bil att bo så långt ute på landet.

Kram

Maria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela