Maria Lundblom Bäckström

Tankar

Publicerad 2009-05-22 16:36:52 i Allmänt

Oj så tråkigt för er som ibland brukar läsa på min blogg. Det har varit helt dött här nu sen...ja helgen tror jag. Men vardagen upptar alla tankar och all tid och ska man skriva nåt vettigt, eller vad man nu ska säga, ja i allafall som jag känner är meningsfullt så måste jag hinna fylla min hjärna med annat än jobb och annat vardagligt.

Det har varit några tillfällen med politik i veckan men här hemma fylls också samtalen ibland av olika politiska dilemman. Mycket handlar om vad som händer i vår kommun och nu senast på skolfronten.
Min man och jag tillhör olika partier, även om vi båda ingår i Alliansen, men när det gäller kommunpolitik så är det verkligen inte så tydligt ideologiskt alltid.

Jag har ibland funderat på om det inte vore bättre att ha en enda eller i allafall en "blå" och en "röd" lista i en sån här liten kommun som Aneby och att invånarna får rösta på personer som de tycker mest representerar deras åsikter. Sen fyller man Kommunfullmäktige, Kommunstyrelse och utskott utifrån antal kryss som olika personer fått.
Ja det är säkert en helt dum tanke och faller säkert på massa regler och så vidare. Men utan en djupare analys så känns det som det skulle närma sig invånarna och bli mer demokratiskt.

Jag funderar en hel del på det här med äkta demokrati. Vad är det egentligen? Är det självklart det system vi byggt upp eller kan man bygga det på andra bättre sätt?
Kommer större regioner göra att demokratin förbättras?
Jag tycker det är viktigt att inte bygga in oss i system som försvårar för väljarna att samtala med sina politiker. Att vi strävar efter att skapa närhet till väljarna så långt det är möjligt.

Det skulle vara väldigt intressant att höra hur ni som läser här tycker om det här. Tänker jag helt fel eller?

Kommentarer

Postat av: Lilith Svensson

Publicerad 2009-05-22 21:03:47

Det är inte alls en dum tanke, det är fler än du som har tänkt på det här med valallians och då inte bara på kommunnivå utan även på riksnivå.

Postat av: Maria

Publicerad 2009-05-23 19:37:04

Jo klart jag hört det nämnas men kommunnivå kanske är bra att börja testa det på.

/Maria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela