Maria Lundblom Bäckström

Landstingspolitik

Publicerad 2009-03-05 20:00:56 i Allmänt

Idag har jag varit på gruppmöte med mina Alliansvänner i Landstinget. Det är alltid givande samlingar och idag fick vi information om tillgängligheten, Vårdvalsprocessen, ekonomin och lite av varje från Agneta Jansmyr vår relativt nya Landstingsdirektör. Måste säga att vi har väldigt bra ledning i vårt landsting.

Mats Bojestig, Hälso- och sjukvårdsdirektören, jobbar just nu tillsammans med sin avdelning med att få fram en bra vårdvalsmodell i vårt landsting. Du som inte vet vad det innebär så kan man enkelt säga att alla får chans att välja vilken vårdcentral man vill tillhöra och den vårdcentral du väljer får en viss summa pengar för att ha dig som patient. Detta gör att du som patient får makten att se till att de som gör ett bra arbete blir kvar och de som inte gör det kan man välja bort. Det blir verklig patientmakt som är en av orsakerna till att jag överhuvudtaget engagerat mig politiskt.

Man kan ju prata sig trött om patienten i centrum. Om man inte förändrar systemen så patienten verkligen får makt är det ju inget värt.
Om du vill läsa mer om det här kan du gå in på den här länken:
http://www.lj.se/index.jsf?nodeType=2&nodeId=24408&childId=9295

I vårt Landsting tittar vi mycket på hur Hallands landsting har gjort då de har hittat en bra modell. Vi kommer nog ta en hel del från den modellen och hitta en modell som passar vårt landsting.
Här är en länk om deras modell:
http://www.lthalland.se/lth_templates/informationpage____3819.aspx

Vår ekonomidirektör, Stefan Schultz informerade också om det ekonomiska läget och jag säger bara, vi i Jönköping ligger bra till men ändå får vi inte alls de resultat vi önskat, hur går det för andra landsting i landet som redan innan hade problem?
Han berättade bla att Västernorrland måste spara 300miljoner, vilket hos oss skulle motsvara 500miljoner...ja det låter inte bra.

Jag är glad som ändå får vara politiker i ett så framsynt och välskött landsting som i Jönköpings län.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela