Maria Lundblom Bäckström

Barn får inte ha tråkigt

Publicerad 2009-07-21 15:58:48 i Allmänt

Halvlyssnade idag på p1 sommar i repris med Cecila Frode medan jag jobbade. Gillar henne!
Cecilia Frode

Hon berättade bland annat om när hon hade en släktbjudning hemma och någon av släktingarnas barn var med. Då kommer barnen och frågar om hon har någon film de kan få se. Hon blir helt förvånad över hur man kan komma och fråga nåt sånt när man är hos nån som man inte känner så bra. Hon sa nej det går inte nu!
För henne var det bara så att släktträffar är lite tråkiga och när man själv var barn så var det så det var.
Alfons Åbergs farmor brukade säga nåt ungefär så här: "Det är bra att ha tråkigt ibland, för då vet man att det snart blir roligt". Det gillar inte mina barn när jag säger.



Ja jag håller med! Ibland är det inte så jätteroligt, utan ibland får man göra saker för det ingår i livet. Att sitta och ha lite halvtråkigt ett tag.

Jag tror vi aktiverar och ser till att våra barn har nästan lite för mycket roligt nu för tiden.
Som en av mina bonuspojkar sa, lite halvt på skoj men lite menade han det nog också, när vi var ut och åt härom dagen: "Kan man inte se på tv, eller spela dataspel när vi väntar på maten, vad ska vi göra då"? Sen skrattade han för han visste att vi tyckte att vi skulle umgås.

Men det ligger ändå något i det.

Ibland känner jag att jag hatar TV och datorer. Visst jag har själv stort utbyte och nöje av båda delar men utan de här "sakerna" tror jag vi skulle göra något mycket mer kreativt och bättre.
Våra barns hjärnor skulle vara mer aktiva och hitta på mer roliga saker och vi alla skulle leva livet på riktigt och inte genom andra!

Ja som föräldrar har man ju självklart det yttersta ansvaret att begränsa men alla vet hur svårt det kan vara, särskilt med tonåringar som liksom flytit ut i soffan där hemma och knappt syns för de liksom är ett med tyget. Man frågar om de vill följa med ut och gå eller hitta på något annat och någonstans där nere i soffans tyg kan man höra ett svagt gnyende och det verkar som nån lever men man får gå själv eller med någon annan villig familjemedlem.

Finns det någon som har en bra idé hur man kan förändra samhället och hur vi kan minska TV:ns och datorernas makt i våra liv?
Ja som vanligt ska man ju börja med sig själv och det är betydligt lättare den här årstiden men snart kommer mörkret och kylan och då är det ju så mysigt att krypa upp i TV soffan och mysa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela