Maria Lundblom Bäckström

Svinpest

Publicerad 2009-04-26 14:46:23 i Allmänt

Ja nu blir man ju lite fundersam vad som kommer hända. Man har ju vetat att det kommer en pandemi så småningom precis som Honkonginfluensan på -70 talet och Spanska sjukan, som härjade åren 1918-1919 och beräknas ha dödat omkring 40 miljoner människor.

Men som man skriver på DN idag: "vi har Tamiflu mot själva influensan och vi har antibiotika som kan hejda lung-inflammationer och andra följdsjukdomar. Det finns kapacitet att ta fram vaccin, även om det tar några månader."

Lyssnade på Sven-Erik Åbom, smittskyddsläkaren, för ett par år sedan och då sa han att det enda man vet säkert är att det kommer en svårare influensaepidemi någon gång men att man inte vet när och man kan inte heller veta hur svår den blir. Men att många kan bli sjuka det vet man. För det är svårt att hinna få fram ett vaccin så snabbt när det är ett nytt virus. Det kan vara så att en epidemi först hinner passera innan man kan göra ett vaccin.

Ja man får många frågetecken nu känner jag. Kommer den här svinpesten sprida sig snabbt, kommer vi bli drabbade här? Ja det är lite otäckt faktiskt.

Man får hoppas att det inte är ett så "ilsket" virus och att det inte sprider sig så snabbt. Utan att det kan isoleras så man kan hinna få fram vaccin. Det är väl det man får be och hoppas på.

fruktar epidemi I Mexikos huvudstad Mexico city stängde man

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela