Maria Lundblom Bäckström

Ett varmt bemötande och varmt väder

Publicerad 2009-04-24 10:52:29 i Allmänt

Igår besökte jag sjukvården i ett ärende. Det är alltid intressant att besöka den "egna" sjukvården som patient, alltså där jag sitter i Hälso- och sjukvårdsutskottet. Vi pratar ju mycket om bemötande och hur funkar vården och den funkade måste jag säga.

Tänkte särskilt på att det var läkaren själv som hämtade mig i väntrummet. Heirarkin har helt klart minskat inom vissa kliniker. Sen var ju alla fantastiska och snälla. Jag gillar ju sjukhusmiljön, till skillnad mot många andra, så det gör ju att man känner sig trygg men sen var ju allas bemötande väldigt bra också. Kollade även in om man bemötte mig särskilt vänligt då man kanske är en "lätt" patient när man hör bra, kan gå själv och är rätt verbal men även den gamla tanten före mig i kön, som plockade ut hela sin väska i receptionen för hon inte hittade det hon skulle och inte hörde särskilt bra, bemöttes väldigt vänligt.

Ja det är roligt att se när det funkar!

I tisdags var jag på Rådslagsmöte i mitt rådslag Samhälle och Landsbygd. Vi var i bygdegården i Frinnaryd, en liten ort utanför Aneby.
Det var en riktigt bra samling där vi politiker fick intressanta synpunkter från medborgarna som var med.

Det som alltid framkommer vid de här samlingarna är att vi politiker och kommunens tjänstemän ofta glömmer landsbygdsbefolkningen och mest vänder sig till tätortens invånare. Om det är sant eller inte säger jag inte men man upplevde det så i allfall och det kan man ju då inte säga emot.

I Aneby är det så att ungefär hälften av invånarna bor i samhället och hälften i våra mindre byar på landsbygden.
En åsikt man framförde var bland annat att när det ska göras någon förändring inom tex. barn- eller äldreomsorg, så tycker man att man inte bara ska vända sig till de brukarna. Om en skola eller ett förskola ska läggas ner så bör också samhällsföreningen bjudas in till samtal. För de som har sina barn där ser ofta till just sin specifika situation och kanske inte tittar på helheten över tid. Man är mest intresserad av hur det ska bli för en själv.

Jag erkände  att efter jag flyttat ut till landet för drygt två år sedan så har min syn på Aneby kommun förändrats. Jag har tyckt och sagt mycket som jag idag kan känna var lite inskänkt och snävt. Det är väldigt lätt att se bara tätortens behov när man bor där. Nej jag tror vi behöver fler politiker från landsbygden i våra partier. Jag får väl helt enkelt ut och ragga lite nya kandidater här ute i Vireda.



Väderprognosen visar visst på sol sol sol!! Härligt!!
   

Kommentarer

Postat av: N Hamstein

Publicerad 2009-04-24 20:04:29

Hej du är bäst, gå in på min blogg nu :D <3

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-04-25 16:30:27

Det blir bara roligt! Vi hörs när jag kommer hem från Dubai om exakt antal och vad ni vill ha.

Kommer dina föräldrar?



Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela