Maria Lundblom Bäckström

Barn och ungas psykiska ohälsa...anförande LF

Publicerad 2012-11-28 18:49:21 i Allmänt

Mitt anförande från Landstingsfullmäktige idag 28/11

 Ofta pratar vi om barn och ungdomars försämrade psykiska ohälsa. Det här är verkligen något som bekymrar mig eftersom det är vår framtid vi pratar om och att vi som vuxna är ansvariga för hur våra barn och ungdomar mår.

 De satsningar vi gjort på att bygga ut familjecentraler i hela länet är ju en bra förebyggande insats för att tidigt möta barn och ungdomars behov och stötta föräldrar. 1,5miljoner ytterligare satsas på fortsatt utbyggnad inför 2013.

 Jag gick in och läste lite på BRIS hemsida ang. barn och ungas psykiska ohälsa, och där skriver de att:

Under året hade BRIS haft 4 545 kontakter som gäller psykisk ohälsa (omfattar kontaktområdena Självmord, självmordstankar, Självdestruktivitet, Ätstörningar och Annan psykisk ohälsa).

87 procent av kontakterna om psykisk ohälsa rörde flickor och 12,1 procent pojkar. 

Däremot läste jag på SKL:s hemsida att även psykisk ohälsa har börjat öka även hos unga män.

Regeringen satsar 870 miljoner kronor per år för att förebygga psykisk ohälsa och förbättra vården och omsorgen för personer med psykisk ohälsa. 

 I vårt Landsting har vi sedan 2007 använt de pengarna till att bland annat stärka upp BUP, barn och ungdomspsykiatrin och öka tillgängligheten.

 SKL driver ett projekt som heter Psynk, Psykisk hälsa barn och unga som vi i Landstinget ingår i. Eksjö och Jönköping har där tillsammans med landstinget arbetat fram nya arbetsmetoder för att förbättra arbetet kring psykisk ohälsa.

 I Huskvarna t.ex, har vi i augusti öppnat en ny mottagning för barn och unga med lindrig psykisk ohälsa

Tanken är att Barn och ungdomar mellan 6 och 18 år som bor i Jönköping, Mullsjö och Habo kan söka direkt till barn- och ungdomshälsan, som mottagningen heter, eller komma efter remiss. Även föräldrar som önskar råd och stöd i föräldraskapet är välkomna.

Att det på mottagningen arbetar personal från socialtjänsten och Landstinget sida vid sida och ofta tillsammans i det direkta arbetet med barnet, den unge och med föräldrarna tror jag också gör att det här arbetet kan vinna framgång. 

Det här är verkligen ett arbete som ligger oss Kristdemokrater varmt om hjärtat, att värna barn och ungdomars hälsa och välbefinnande

Målsättningen är nu också att starta liknade verksamheter i Värnamo och på Höglandet. Att tidigt möta barn och unga och även föräldrar, när man börjar må dåligt tror jag är oerhört viktigt. Att det blir lättillgängligt.

 Det är med glädje jag konstaterar att ytterligare 7miljoner kommer läggas på psykiatrins utveckling till 2013.

 

 

 

 

 

 

                

 

 

 

Kommentarer

Postat av: BG

Publicerad 2012-11-28 20:41:08

Det är dubbelt så många män som kvinnor som tar livet av sig i alla åldersgrupper. Och så läggs mesta resurserna idag på flickor/kvinnor...

Svar: Ja det stämmer men det är kanske så att män inte visar något eller söker hjälp förrän det är försent! Frågan är hur man kan jobba med att motverka detta?
Maria Lundblom Bäckström

Postat av: Gustav

Publicerad 2012-11-29 22:54:53

"Frågan är hur man kan jobba med att motverka detta?"

Man kan ju börja med att satsa lite mer resurser på psykiatrin och forskning om vad som får människor att må dåligt. Ge mer pengar till hjärnfonden.
http://www.hjarnfonden.se/

Varje år lägger trafikverket ner miljardbelopp på att rädda ett fåtal liv i trafiken samtidigt som 1000-tals svenskar begår självmord. Om varje människoliv prioriterats lika hade resurserna omfördelats.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela