Maria Lundblom Bäckström

Problemet är att ingen tycker det är ett problem!

Publicerad 2013-10-16 13:49:02 i Allmänt

Igår fick vi i Hälso- och sjukvårdsutskottet information från Kunskapscentrum för Jämlik vård i Göteborg. 
Det var mycket som var intressant med det och de visade på många delar i vården där det finns områden att förbättra. 

Bland annat har det visat sig i undersökningar att män har lättare att uttrycka att de känner smärta för en man än för en kvinna! Intressant! Hur påverkar det vården när det är en kvinnlig läkare eller sköterska som ska hjälpa en man med smärtlindring? 

Ett problem var också just det jag skrev i rubriken att "problemet är att ingen tycker det är ett problem". 
De flesta som jobbar i vården tycker att de behandlar alla likvärdigt men så är de inte. 

Hur mycket av jämlikhetskunskap och genusperspektiv får man på de olika vårdutbildningarna? Det här är ju mycket ett problem som ligger på individnivå och gruppnivå så klart. 

Jobbar man medvetet med bemötandefrågan på en arbetsplats tror jag man höjer medvetenheten. 

Idag har vi också besökt Bräcke diakoni, som också är min arbetsgivare i professionen. Där har man mycket fokus på just bemötandet. Bräcke är ju en stiftelse med non-profit och är en idéburen verksamhet. 
Det märks och utan att skriva för mycket om min arbetsplats, för det tycker jag inte är helt korrekt att göra, så kan jag iallafall säga att bemötandefrågan är alltid aktuell och i fokus! 

Ja många bra tankar har jag fått med mig de här dagarna. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela