Maria Lundblom Bäckström

Ett förslag till alla Kristdemokrater!

Publicerad 2013-05-22 09:28:47 i Allmänt

Jag ställer mig många frågor just nu om framtiden för Sverige och ja världen kan man kanske säga. 
 
Det gäller vår välfärd i Sverige och hur vi kommer kunna behålla den standard som ändå är god i ett omvärldsperspektiv. Frågan jag ställer är nog egentligen till  mitt eget parti för jag skulle vilja ha en diskussion där vad vi har för förslag och hur vi tänker att man kan lösa de olika utmaningar vi står inför. 
 
På många platser, och jag kan även se det i min närhet, så skakar det lite lätt inom vårdsektorn. Jag säger lätt därför att vi klarar ändå att uppehålla en för det mesta god vård i Sverige. Men det finns tecken på att det finns missnöje och problem. Dessutom visar prognoser på att vårdbehovet framöver kommer bli mycket större när fyrtiotalisterna blir äldre och de är en stor grupp. Sjuksköterskor slutar och börjar jobba med annat och de som är kvar klagar på arbetsmiljön och lönerna. Det saknas många läkare och vi behöver ha läkare och annan vårdpersonal i hela Sverige även i mindre städer. Hur ska vi egentligen lösa det här? 
 
Lärarna vill ha bättre arbetsmiljö och dessutom rejäla lönepåslag. Skolan får hantera svåra sociala problem samtidigt som man ska försöka bedriva en hög kvalitet på utbildningarna. Vad har vi för förslag på detta?
 
Vi ser just nu tecken på sociala klyftor med missnöjesaktioner som jag tycker är helt felaktiga men de är ändå där, i bland annat Husby just nu. Vad står det för? Hur hanterar vi att människor från krigsdrabbade och politiska flyktingar kommer hit med stora behov? Vad är vår plan för att klara detta?
 
Det är mest massa negativa påståenden men ibland tycker jag vi måste se på våra värstascenarier och fundera inom våra partier hur vi tänker lösa det här. Hur formar vi ett samhälle där vi kan fortsätta ha en god vård- och omsorg, en bra skola med hög kvalitet, ett samhälle där alla människor får möjlighet att utvecklas och där man kan få jobb så man kan skapa sitt eget liv?
 
Kära Kristdemokratiska vänner och andra som läser min blogg, borde vi inte ha några år och särskilt nu inför nästa val där vi lyfter de här frågorna och skapar möjligheter. Jag vet det finns så mycket goda idéer och jag har en del tankar själv men som jag inte vill skriva här och nu. Vi skulle behöva ha en Idérörelse i vårt parti där vi sätter igång alla goda krafter i våra lokalavdelningar och kanske att vi på Kommun och Landstingsdagarna kan ha Workshops kring de här ämnena där man kan ta med sig sina egna och lokalavdelningarnas förslag och hitta lösningar och framtidshopp för vårt land. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela