Maria Lundblom Bäckström

Bemötandet i vården är ofta det människor berättar om!

Publicerad 2014-06-21 12:25:37 i Allmänt

Om man frågar en person, som haft behov av sjukvård, hur man upplevde  vården får man väldigt ofta ett svar som har med bemötandet att göra. Antingen så pratar man om hur fantastisk personalen var eller så får man någon sorglig historia om dåligt bemötande. 

Oftast räknar man med att man ska få rätt vård och man räknar med att vårdgivarna är professionella och vet vad de gör så det nämns inte alltid men hur man blev bemött i olika sammanhang är ofta det man berättar för andra om. 

Även i mitt politiska uppdrag i Landstinget får man ofta redovisat patienters upplevelser av vården och då kommer även det här med bemötandefrågan upp som en av de saker människor nämner som väldigt viktigt! Även bland de anmälningar som kommer in till patientnämnden, som hanterar brister i vården, står bemötandefrågorna för en stor del av ärendena. 

Jag tycker att det är viktigt att fortsätta jobba för att patienter ska få ett gott bemötande i alla delar av vården och jag tror att det är oerhört viktigt att fortsätta lyfta den frågan i olika sammanhang! 

Jag tror att när man i vården möter en patient så måste man ha med sig vissa grundvärderingar som personal och det är bland annat att alla människor har lika värde! Alla människor bör få en jämlik vård och en trygg och säker vård och där måste all personal ta ansvar i den roll man har men det är vi politiker som ger grundförutsättningarna och även uttalar vilka värden och normer som gäller och därför är det särskilt viktigt att vi politiker står upp för att alla människor har lika värde!  I ett gott bemötande tycker jag det också ingår att inte heller bara släppa ansvaret om en patient utan att veta att den eventuellt fortsatta vården är klart för både patient och fortsatt vårdgivare. 

Vården kan inte alltid ge exakt det varje person önskar men man kan ändå skapa en förståelse och trygghet i varför man får eller inte får en viss vård och att ge tid att besvara de frågor som patienterna har tycker jag alla patienter ska ha rätt till och det ingår i ett professionellt förhållningssätt. 

Det är viktigt att få vård när man behöver med ett gott bemötande! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela