Maria Lundblom Bäckström

Jag hoppar av Landstingsuppdraget till nästa val!

Publicerad 2013-10-13 08:38:00 i Allmänt

I tre mandatperioder snart har jag funnits med i Landstingspolitiken i Jönköpings län. Antingen som första ersättare, vilket innebär att man är med på Kristdemokraternas alla gruppmöten och har möjlighet att engagera sig och påverka politiken, eller som ordinarie ledamot i Landstingsfullmäktige. 

Den här mandatperioden är jag förstaersättare men ordinarie i Hälso- och sjukvårdsutskottet i Jönköping och jag sitter också med i ett utskott som träffar patientföreningarna i länet kontinuerligt. 

Landstingspolitik är inte alltid så lätt! Det är en stor och komplex verksamhet och det berör många människors liv. Det krävs nästan att man har viss kunskap hur sjukvården fungerar för att klara av vissa beslut. 

Till nästa mandatperiod och inför valet som ligger framöver  2014 så kommer det bildas en region av Landstinget vilket innebär att den del som hetat regionförbundet där kommunerna och Landstinget samordnat sin regionala utveckling kommer slås ihop. Det innebär att ca 20% av verksamheten, budgetmässigt, kommer gälla regional utveckling och kommunikationer. 

Det har gjort att många personer som inte alls varit intresserade tidigare av att finnas med på Landstingslistorna nu velat komma med för att få en plats i det nya Regionfullmäktige. 

För min del innebär det att nomineringskommiten valde att sätta helt andra personer på de första platserna på den vallista som jag står på och placera mig på en sjätte plats. 
Som ni förstår så är det en plats som omöjliggör att bli invald och få ett politiskt uppdrag. 

Därför har jag igår meddelat vår distriktsledning att jag kliver av den listan och ett framtida Landstings/regionengagemang. 

Jag tycker det känns ganska tråkigt att man i vårt parti inte vill ta vara på den kompetens och erfarenhet som jag ändå fått under de här snart 12åren! 

Jag håller på och funderar hur jag ska göra med övriga engagemang efter nästa val men det blir en senare fråga att ta i. 

Ja vi får se vart vägen går framöver! 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela