Maria Lundblom Bäckström

Livspusslets dilemman!

Publicerad 2013-09-15 10:07:00 i Allmänt

Ja nu ligger skrivandet i min blogg verkligen lågt!
 
Började jobba heltid på nytt jobb i mitten av augusti och det har tagit mycket tid och tankekraft samtidigt som det är väldigt roligt och utmanande! Det har gjort att tiden för bloggskrivande och tankar runt politiken har legat på en lite lägre nivå ett tag.
 
Det jag har funderat på en del den senaste tiden har ändå en del att göra med min nya livssituation.
Jag har ju under många år valt att jobba 75-80% då jag har känt att familjelivet har krävt det. Barnen har behövt att jag funnits där och jag själv har också mått bra av att ha någon dag i veckan då man hunnit med lite mer hemma. 
 
Under senaste tiden har jag mött en del människor som inte alls mår bra. Som känner sig yra, trötta och har väldigt nära till gråt! När man frågar lite hur de har det i livet så jobbar båda i relationen heltid, man har små barn, ibland långa resor och känner inte att livet går ihop. Jag har då frågat lite om man kanske kan försöka jobba lite mindre i perioder för att inte bränna ut sig?
 
Ja på det får jag olika svar men jag undrar lite vad är livskvalité och var kommer barnens välmående in? 
 
Jag vill inte lyfta mig själv som ett gott exempel för jag har verkligen inte alltid levt som jag lärt men när jag nu ser tillbaka så är jag iallafall nöjd och glad över att jag prioriterat mina barn så länge de behövde mig lite mer på ett praktiskt sätt. De behöver mig ju nu också men när de är 16 och 19år så är de ju ändå väldigt självgående på många sätt och man får väl mer backa i sitt omhändertagande än att de säger att man ska bry sig! 😊
 
Men det jag vill komma åt är vad är det för samhälle vi skapat? Var ligger värdet hos en människa? Hur kan man ge såna signaler från politiken att människor prioriterar i sina liv så det skapas en balans mellan hälsa, jobb och familj? 
 
Det är väl redan så att vi har en hel del sjukskrivningar i Sverige pga de här orsakerna och även skilsmässor!
Kan man få arbetsgivare att se att de i längden tjänar på att ha en attityd till småbarnsföräldrar att jobba deltid periodvis för att orka med i längden? 
 
Ja jag tror att det här är väldigt viktigt för att vi ska ha människor i Sverige som orkar med sina liv och inte behöver sjukskriva sig, vilket i längden orsakar både lidande och ökade kostnader! 
 
Ett mänskligare och varmare samhälle behövs för att också få en fungerande ekonomi! 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-29 14:35:55

Det kan ju också vara så att man är tvungen att jobba heltid. Alla har kanske det inte lika bra ekonomiskt.

Svar: Ja så kan det absolut vara för en del men långt ifrån alla jag möter verkar det inte vara det som är bekymret! Det handlar nog mer om att inte vilja sänka den ekonomiska nivån något för att kunna må bra och slippa bli helt sjukskriven längre fram!
Maria Lundblom Bäckström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela