Maria Lundblom Bäckström

Valfrihet och rättvisa!

Publicerad 2013-02-21 11:32:00 i Allmänt

I mitt förra blogginlägg hade jag ju med min insändare som jag fick med i Jönköpingsposten.
Jag fick ett anonymt svar på den, där insändaren påstår att jag ljuger om att man kan välja vårdcentral på grund av att det på flera mindre orter bara finns en vårdcentral. 
 
Det här med att skapa valfrihet innebär ju inte att alla alltid kan nyttja valfriheten. Så är det ju med allt! Det finns ju människor som är för sjuka, som inte har möjlighet eller på olika sätt inte kan välja olika saker. Det är ju därför viktigt att också skapa en nivå där alla ändå ska få det man behöver och där ska det ju också ska göras så bra som möjligt. 
 
Men för att en del inte har möjlighet att välja mellan allt ska det då innebära att man inte ska skapa valmöjlighet för någon? Är det det som är rättvist och bra? Får man då ett samhälle som är kreativt och utvecklande?
 
Jag tror inte det. Jag tror att man måste försöka tillgodose människors behov så man får en grundtrygghet men man måste också tillgodose de som vill göra andra val. Skapa sig ett annat slags liv. 
 
Det kan ju gälla på så många olika områden. Barnomsorg, vård, att välja jobb eller starta företag. 
Vi måste skapa möjlighet för människor som vill utbilda sig längre som vill pröva att starta ett eget företag, för människor som kanske vill se om "isen håller" och gillar utmaningar. Men vi måste också ha ett samhälle som ger trygghet för de som kanske inte ens har möjlighet att göra något av detta och som av olika anledningar behöver stöd. Vi måste värdera alla lika men inte hålla tillbaka någon.
 
Däremot tycker jag samtidigt att det är viktigt att även de som är beroende av andra får viss valfrihet. Jag har ju t.ex. skrivit en motion i min kommun Aneby, om att kunna välja på två rätter på vårt äldreboende. Nu vet jag inte var den motionen har tagit vägen i kommunens labyrint men jag hoppas verkligen den kommer fram snart och att man i kommunfullmäktige antar förslaget. Det vore iallafall en liten kvalitetshöjning även för de kanske mest beroende och som har väldigt liten valfrihet i vardagen. 
 
                                        Tasha Tudor, en vacker vårbild med en äldre människa
                                         med fantastisk kreativitet till inspiration för andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela