Maria Lundblom Bäckström

Kan man införa Vårdnadsbidrag nu?

Publicerad 2013-05-19 11:20:00 i Allmänt

I min hemkommun Aneby börjar många föräldrar fråga efter att få Vårdnadsbidrag. Tyvärr så har vi inte infört det här än men nu har vi chansen!
 
Jag vet att en del av dessa föräldrar ska träffa KS ordförande och vår egen Kd representant i KS som också sitter som ordförande i BU utskottet i veckan för att diskutera möjligheterna för att nu införa det.
 
Det är väldigt tyst omkring Vårdnadsbidraget och jag kan hålla med de som säger att i kompromissen med alliansen blev förslaget rätt urvattnat. Men jag tycker ändå att de som ser det som en möjlighet ska få chansen och särskilt i alliansstyrda kommuner fram till vi får bättre alternativ. De förslag som vi Kristdemokrater har med bland annat Barnomsorgspeng för egna barn är riktigt bra förslag för att skapa större valfrihet för familjer. 
 
Vi måste sluta lägga normer och styrning på föräldrar och istället ge stöd och valfrihet som ett Kristdemokratiskt alternativ. 
 
Tydligen har vi ännu sämre siffror i opinionsundersökningar idag men jag slutar inte tro på vår politik och vår värdegrund för det. 
 
Om man prövat en sak och märker att man får dåliga resultat av det varför framhärdar man att fortsätta på den banan? Jag tänker bland annat på den ökade psykiska ohälsan bland många unga idag och jag tror, som nån skrev, att vi måste undersöka djupare vad som är orsak till det. Kan det vara så att barn behöver mer tid med sina föräldrar? Att vuxna saknas i barn och ungas liv? Det finns undersökningar som visar det, även om jag inte har någon källhänvisning med här. 
 
Kan indivualismen göra att människor blir för ensamma och tror att de ska klara allt själva? Vi Kristdemokrater tror på Personalismen som mer betonar individen i gemenskap med andra. Där man betonar behovet av gemenskaper och hur människan formas i relation med andra. Där familjen är den minsta och närmaste gemenskapen och där behöver man lägga stöd och uppmärksamhet. 
 
Det är de här goda tankarna och många andra, som vi Kristdemokrater behöver föra ut igen och igen tills det blir känt för alla!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela