Maria Lundblom Bäckström

Vill föräldrar ha valfrihet?

Publicerad 2013-03-17 12:23:00 i Allmänt

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp den här frågan utan att trampa nån på tårna. Så jag struntar väl i att ta så mycket hänsyn utan skriver istället som jag uppfattar det hela. 
 
Sen vi införde att föräldrar kan ha barn på förskola/dagis 15 timmar/ vecka, i olika varianter så har jag mött den här diskussionen om för och nackdelar med det. Det har blivit för stora grupper på förskolan, många tycker att det låter som föräldrar inte duger. Men många tycker också det är bra. Det är skönt att bara vara hemma med ett barn. De tycker det är bra att det större syskonet får vara iväg och leka med jämnåriga. Ja åsikterna går isär. 
 
Nu tycker kanske en del att  jag låter gammal och nostalgisk men när jag var föräldraledig med mina två flickor så fanns ju inte den här möjligheten. Att ens tänka tanken att jag skulle lämna bort mitt äldsta barn några timmar i veckan och bara vara hemma med min yngsta känns idag, och tror jag även då, hade varit en helt främmande tanke. 
Det var ju så kort tid som man fick vara hemma med sina barn varför skulle jag då vilja lämna det ena?
 
Många säger idag att det finns inga hemma att leka med och det är klart att det inte gör när föräldrar hela tiden får höra att det är så viktigt att barnen får vara med pedagoger, så snart de kan, så det utvecklas på ett bra sätt. 
Men jag är ju av den uppfattningen att föräldrarna är de som är bäst för barnen när de är små. De kommer hinna vara med pedagoger och jag tror att föräldrar som älskar sina barn och tycker om att vara med dem, kan göra saker och  prata med sina barn som gör att de är nog så goda pedagoger. 
 
I Aneby har det uppstått en grupp på facebook som heter Anebyföräldrar- Tid för familjen. Det är en ung engagerad mamma som upptäckte att det inte fanns något Vårdnadsbidrag att få här i Aneby och blev ganska upprörd över det. 
 
Jag blir så glad när jag möter de här föräldrarna som efterfrågar Valfrihet. För vi har fört en bra konversation hon och jag och hon håller helt med mig att det är valfriheten som är viktig. Och att samhället ger stöd och uppmuntran till föräldrar att de är de bästa för sina barn och pedagoger är ett gott komplement till barnen i deras uppväxt. 
 
Jag tycker förskolan är bra, tro inget annat. Mina barn har varit en hel del på både förskola och fritids men vi har för lite valfrihet och jag tycker det verkar som vi Kristdemokrater är de enda snart som tycker att föräldrarna är de bästa för barnen. 
 
I mitt förra inlägg tog jag upp det här med Kristdemokraternas förslag om Barnpeng. Jag lyfter det igen för ni som önskar se mer valfrihet och att kommunerna ska införa en ersättning som är värd namnet framöver tycker jag verkligen bör börja tänka på om inte ni ska lägga er röst på Kristdemokraterna i valet 2014, så vi får så pass mycket kraft bakom våra förslag så vi kan driva igenom dem i sin helhet. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Madeleine

Publicerad 2013-03-18 13:42:36

Det här visar så tydligt hur politikens ramar styr människors beteenden och visar verkligen på hur farligt det blir när familjepolitiken blir för styrande. Några lästips:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1156630-hog-tid-for-en-ny-familjepolitik

och

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/barnen-far-betala-ett-hogt-pris-for-s-forslaget_7893024.svd

och

http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/18/ddr-b-r-inte-vara-ett-f-red-me-f-r-svensk-familjepolitik

Svar: Ja det var många intressanta artiklar. Tack för din respons!
Maria Lundblom Bäckström

Postat av: eva

Publicerad 2013-03-22 18:43:31

15 timmar/dag känns mycket!?

Svar: /vecka så klart! En miss där som jag inte sett :)
Maria Lundblom Bäckström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela