Maria Lundblom Bäckström

Är Kristdemokrater feminister? eller höger eller vänster?

Publicerad 2012-11-05 11:20:00 i Allmänt

När jag var liten trodde jag kungen var mer värd än vi andra. 

Mamma sa att alla människor är lika mycket värda men jag tyckte ju han var finare så han måste väl vara mer värd då? Minns det där så väl och fattade inte riktigt vad mamma menade.

Men det har jag ju som tur var fattat sen! Även om vi alla har olika ämbeten och roller i samhället och i världen för övrigt så har vi ju lika värde som människor. 

Hade en intressant chattdiskussion nyss med min äldsta dotter. Samhällsengagemanget har tydligen smittat även om hon säger sig vara vänsterpartist. Men jag är ändå glad att hon bryr sig!

Hon tycker inte vi Kristdemokrater är tillräckligt feministiska säger hon bland annat. Jag svarar då att räcker det inte att man tycker alla människor har lika värde då?

-Ja men då är ni ju feminister säger hon.

-Nej vi är Kristdemokrater svarar jag.

-Men ni tycker ju inte att en familj med två mammor är en bra familj säger hon. 

-Jo säger jag, familjen kan ju se ut på många sätt men det är ju bra om barnet vet vem som är mamman och pappan för inget barn kan ju bli till utan en mamma och en pappa oavsett hur man gjort barnet. 

( se mitt förra blogginlägg)

Det är visst väldigt svårt för många att förstå vad Kristdemokrati betyder. Det förekommer ju även en diskussion inom partiet om vi är höger eller vänster. Jag tycker Göran Hägglund svarar alldeles utomordentligt på den frågan i tidningen Dagen:

”Det kristdemokratiska tankesättet räcker”

I stället för att sätta in sitt parti till höger eller vänster brister partiledaren ut i lovprisandet av den kristdemokratiska ideologin, som han menar är vad som gäller för partiet. Enligt Göran Hägglund själv är det den mest genomtänkta och människonära ideologin. Om den sedan är höger eller vänster, det är i sammanhanget inte relevant, utan den distinktionen får i så fall andra göra.

– De kristdemokratiska värderingarna är vårt existensberättigande, säger Göran Hägglund.

– Det kristdemokratiska tankesättet räcker hela vägen.

Han undrar också retoriskt vad som ska ses som höger och vänster i frågor som gäller familjen, civilsamhället eller äldreomsorgen. Det finns flera politiska fält som är svårfångade i den ursprungliga politiska uppdelningen mellan höger och vänster, som främst handlar om marknadsekonomi och hur mycket makt som ska ligga i statens händer.

Men även kristdemokrater ägnar sig uppenbarligen åt att positionera partiet enligt höger- och vänsterskalan?

– Det är en fruktlös diskussion, säger Göran Hägglund."

Ja jag håller med Göran i det han säger och det är kanske det som också gör att det är lite svårt för oss att få människor att förstå den Kristdemokratiska tanken. Det blir lite otydligt och vi får försöka bli tydliga genom att fokusera på olika frågor.

Frihet och trygghet tycker jag är bra ord som kan sammanfatta vårt tankesätt. Vi ska stötta de svaga och ge de som har initiativ och kreativitet frihet att förverkliga sina drömmar!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela