Maria Lundblom Bäckström

Kan vår kris inom Kristdemokraterna leda till något bra?

Publicerad 2011-10-19 10:29:34 i Allmänt

Vad är det som händer i vårt parti, Kristdemokraterna, just nu egentligen?
Att en del vill byta ut vår partiledare tyder det på att det egentligen finns andra djupare problem som vi brottas med?

Jag tror att man lätt kan hamna i den fällan att om man har olika konflikter som byggts upp under en längre tid så kan det vara enklare att bara lägga skulden på en orsak eller en person och om man byter ut den personen så kommer allt ordna sig. Oftast så är det inte sanningen utan det är många andra saker man egentligen behöver ta tag i men det är en mycket längre och jobbigare process och då försöker man hitta de enkla lösningarna. Som egentligen bara i slutändan blir större problem.

I vårt parti, Kristdemokraterna, så har vi vårt ursprung inom frikyrkorörelsen med dess kultur, på gott och ont.
Jag tror att under de senaste åren så har många, kanske yngre, velat få bort den typen av kultur och istället bygga partiet på en kristen värdegrund men fri från frikyrkligt beteende och kultur.

Om man ska bygga ett parti på en ideologi som bygger på en kristen värdegrund så måste man göra det utifrån att det också ska passa alla människor med olika tro och religös åskådning och med olika slags bakgrund.
Jag tror inte våra grundproblem är vår partiledares fel utan jag tror att det ligger i organisationen, i våra små lokalavdelningar bland oss vanliga gräsrötter.

Jag tror det behövs en ideologisk diskussion i våra distrikt som når ända ner till de minsta lokalavdelningarna där man behöver mötas i de svåra frågorna och också kanske våga ha meningsskiljaktigheter för att verkligen komma vidare.

Jag tror att partiet ska låta duktiga och starka partiföreträdare åka ut och leda de här diskussionerna för att låta allas röster få komma fram.

Det kommer att ta tid men då kanske man också kan få en genomgripande förändring och ett ärligt samtal om olikheter i vårt eget parti och verkligen våga titta på det för att kunna gå vidare.

Jag tror verkligen på Kristdemokratin som idé!

Det är en idé om de nära gemenskaperna
- familjen, som kan vara uppbyggd på så många olika sätt men där vi som människor befinner oss stora delar av vår tid. Familjen måste få stöd och möjlighet att fungera i vardagen, både i storstäderna men också på landsbygden.

Det är också en idé om att alla människor har lika värde och ska behandlas så på alla samhällets områden.

För mig är också Kristdemokrati att ta ett socialt ansvar utan att styra människor. Att låta den som kan få möjlighet att utvecklas och gå framåt men också att stötta den svage.

Jag har nominerat Göran Hägglund att fortsatt vara vår partiledare. Jag tror han både vill och kan!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela