Maria Lundblom Bäckström

Det finns faktiskt människor som väljer det onda

Publicerad 2011-07-26 14:10:54 i Allmänt

Jag har tänkt på en sak i och med de här fruktansvärda händelserna i Norge.

Man hör och läser lite spekulationer om att gärningsmannen Anders Breivik skulle vara psykiskt sjuk. Säkert säger hans advokat det för att få lindrigare straff.

Men jag tycker ofta att när någon gör så här onda hemska saker, som i det här fallet också verkat vara noga planerat, tror jag inte man är psykist sjuk.

Jag tror att vi människor kan välja att bejaka det goda eller det onda varje dag. Jag kan bara gå till mig själv så kan jag ju välja att göra något gott eller jag kan välja att göra något ont. Alla människor känner väl av den där kampen inuti varje dag och de flesta av oss kämpar ju för att inte vara för egoistiska och att låta det goda och kärleksfulla i våra liv vara det som får styra oss.

Men jag tror faktiskt att det finns människor som bejakar det onda. Som går in i det mer och mer och förmörkas av det här i både sina tankar och sin själ. Det tror jag har hänt den här mannen.

Man kan inte skylla allt på sjukdom utan ibland får man faktiskt se att människor väljer egoistiska och även helt onda allternativ i livet. Orsaken till det kan ju vara många och jag tror också att alla har en möjlighet att vända om och bejaka det goda i livet.  

Ja det är lite min syn på det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela