Maria Lundblom Bäckström

Lever vi på stenåldern eller?

Publicerad 2011-01-30 09:11:24 i Allmänt

Igår kom jag hem efter två jättebra dagar i Norrköping.
När jag åkte dit så var det faktiskt med en fråga inuti hur det här skulle bli. Jag känner att vi har varit så otydliga under valet så jag vet knappt var vi står.

Själv har jag burit på många frågeställningar och en del har jag också delat här på bloggen. Men efter att jag hört Göran Hägglunds tal så var det ingen fråga längre. Det var så mycket i det han sa som jag själv burit på och om ledaren för det parti jag tillhör bär på samma längtan och visioner och dessutom kan uttrycka dem i ord på ett sånt suveränt sätt så finns det verkligen hopp!!

Här kan ni lyssna på en humoristisk del av talet:
http://www.youtube.com/watch?v=yEW8aAfv-Qo

Tyvärr så varade inte glädjen så länge. När jag och min man sitter här på lördagskvällen och pratar om upplevelser jag haft på konferensen så ringer telefonen. 

Då är det en av valberedningens ledamöter för Kristdemokraterna i Aneby. Hon berättar för mig att man tänkt göra en del förändringar i styrelsen i lokalavdelningen i Aneby. Bland annat minska styrelsen med två personer för att få ett större engagemang.  Om man är färre så kommer de som ingår i styrelsen komma oftare och ta större ansvar, var deras motivering.  

Sen säger hon att de inte kommer nominera mig till styrelsen. Och motiveringen till det var att jag är gift med en centerpartist. 

Ja ni läste rätt: I Kristdemokraterna i Aneby får man inte vara gift med en person med annan partibeteckning än Kristdemokraterna för då riskerar man att plockas bort på förtroendeuppdrag!!


 
Jag frågade då i vilken fråga som jag avvikit från de Kristdemokratiska värderingarna, vår ideologi eller från något rikstingsbeslut. Då får jag till svar att jag vid ett tillfälle under förra mandatperioden inte röstat med Kd i kommunfullmäktige. 


Ja det stämmer och det gällde skolplanen som vi skulle ta där det stod att man ville ha sexorna till högstadiet. Runt 2004 kom detta förslag upp när jag satt i KS som ersättare. Jag sa redan då att jag är väldigt tveksam till detta då jag inte tycker högstadiemiljön är lämplig för de som går i årskurs 6. Jag hade vid det tillfället inte heller någon relation till min nuvarande man, om man nu tänker att det är han som påverkar mitt tyckande! Jag har under alla år som detta förslag varit uppe sagt att jag har en avvikande åsikt i förhållande till KF gruppen. Jag sa också innan att jag inte tänker rösta med gruppen i den här frågan. 

Jag minns inte när jag kände mig så här kränkt sist!
Att jag som stark kvinna i dagens samhälle inte skulle kunna stå för de Kristdemokratiska värderingarna i Anebys lokalavdelning på grund av att jag är gift med en centerpartist. Men lever vi i stenåldern?

Jag och min man har ganska ofta avvikande åsikter när det gäller politik, det är kanske det som också gör vårt förhållande lite spännande. Vi har inte gift oss med varann för att vi ska tycka precis lika i allt utan för vi älskar varann och delar mycket av samma grundvärderingar.

Ja jag känner mig ledsen över att mitt engagemang nu får ta andra vägar.

Som tur är så har jag goda vänner bland andra Kristdemokrater, både i landstinget och runt om i länet och i Sverige. Jag har också en stark vänkrets med mycket goda vänner som också är samhällsengagerade på olika sätt och där man får ge sitt stöd och engagemang för Aneby kommun.

Jag brukar säga att jag är som vatten, kan inte vattnet med sin kraft flytta stenen så får man rinna runt och ta sig fram den vägen.

Vill också säga TACK till er som ger mig sitt stöd och glada tillrop!

Ni som är Kristdemokrater kom gärna på vårt årsmöte imorgon måndag 31/1 kl.18.30. Tror det kan bli intressant!

 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-01-30 11:36:42

Ja du Maria, i Aneby lever de som på stenåldern!

Du skriver att du är som vattnet som flyter förbi den tunga stenen för att hitta andra vägar. Det är precis så det är. Den tunga stelbenta odemokratiska makten i Aneby kommun kan liknas vi en stor stenbumling som ingen kan rubba. Makteliten håller varandra bakom ryggen och fy ve´den som inte sympatiserar och tycker lika! Du ska inte sticka ut, ha egna åsikter eller tro att du är något, är budskapet!

Tror du att ditt fackliga engagemang den senaste tiden kan ha påverkat? Där du har visat att du är en stridbar kvinna som har åsikter och kämpar för dem. Så obekvämt...!

Här pratas det om att vi ska tala väl om kommunen för att öka befolkningstillväxten. Hur lätt är det när vi känner oss kränkta?

Jag har exempel från skolans värld där elever som inte tillhör någon kristen församling i Aneby har upplevt hur de s k kristna ständigt har bättre förutsättningar och prioriteras. Det samma upplevs på arbetsmarknaden. Är du s k kristen placeras du först i kön, medan andra får gå åt sidan.

Kämpa på Maria, och ta dig en funderare över var du står! Det går ju trots allt att tillhöra ett annat parti trots att du är kristen. Man kan undra var de kristna värderingarna verkligen finns?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela