Maria Lundblom Bäckström

Året slutade och började med engagemang

Publicerad 2011-01-05 20:58:37 i Allmänt

Jag har märkt att då man har rätt mycket kommunikation med alla möjliga, via facebook, så minskar behovet att uppdatera sin blogg. Tyvärr, ska jag väl säga för det är ju en helt annan grej.


Något som tagit mycket energi och kraft under flera veckor nu är mitt fackliga engagemang på jobbet.

 Jag har fått rycka in som vikarierande facklig företrädare för Vårdförbundet under ett halvår. Hon som är ordinarie har nämligen gått på föräldraledighet och ingen annan ville.

Innan jag började engagera mig politiskt för Kristdemokraterna, så var jag väldigt aktiv i Vårdförbundet och satt bland annat med i styrelsen i länet. Det var faktiskt det som gjorde att jag började med mitt politiska engagemang för jag tyckte att man kunde påverka för lite som fackligt engagerad. Jag drevs mycket av hur man på bästa sätt kunde organisera vården så patientens behov verkligen var det som styrde. När en patient kommer in för en diagnos så behandlar man den och så blir man hemskickad men kanske med fem andra problem som ingen bryr sig om. Fortfarande ser man inte till helheten och tar hand om hela människan, det är en bit kvar!

Ja i allafall så är liksom cirkeln sluten nu på något sätt när jag tagit på mig det här under en period. Jag kan ju lugnt säga att den kunskap och erfarenhet jag har med mig som politiker har jag god nytta av i det här "vikariatet". :)

Man ska ju inte skriva så mycket om sin arbetsgivare i sociala medier, har jag förstått, så det blir inga "smaskiga" detaljer här om vad det är för något jag jobbat fackligt med under den här tiden. Och jag kan hålla med, man ska vara professionell och hantera saker med försiktighet. Vi är ju alla människor i olika roller.

Det har och är i allafall lite turbulent men det kan du läsa om i Smålandstidningen lite då och då.


Det som jag ändå skulle vilja dela lite om är det här med vikten av att skilja på sak och person, som inte alls är lätt. Jag har i allafall fått ett par kommentarer av några personer att de tycker det känns skönt för jag skiljer på sak och person när man är oense i sak. Och det är ju till viss del sant. Medans processen pågår så tycker jag det är lite svårt. Inte för att jag inte tycker om de människor som jag innan tyckte om, men man blir ändå lite mer begränsad i umgänget. Men jag försöker ändå upprätthålla respekt och ett trevligt bemötande och när "striden" mellan fack och arbetsgivare är över så hoppas jag man kan vara som vanligt igen.

Annars kan jag säga att vi haft en lugn och skön jul och nyår. Varvat lite ledigt med jobb i ganska lagom portion. Ätit lite för mycket men ändå mått gott.

Men jag har anmält mig till två fysiska aktiviteter nu till våren så tanken är att jag ska försöka bli lite mer fysisk och förhoppningsvis även minska lite i vikt eller fördelningen mellan fett och muskler.

Mitt nya uppdrag i Tillsynsnämnden börjar framöver och det blir lite intressant att lära sig något om helt andra saker än jag gjort förut. Kommer nog ställa en hel del frågor men det är väl vår uppgift som politiker så det ser jag fram emot.

Annars är jag ju numera ersättare i Landstingsfullmäktige och i Kommunfullmäktige så tidsmässigt tar politiken lite mindre plats.

Nästa vecka ska vi i Kristdemokratiska Landstingsgruppen ändå ha en gemensam Kick off på Varbergs Kurortshotell, ett par dagar. Det ser jag fram emot både utifrån den trevliga platsen men också att få möta de andra Kristdemokraterna och diskutera politik.

Vill till sist önska er alla bloggläsare en riktigt god fortsättning på 2011!

Kan väl säga att det jag längtar efter nu är mer det här:





Kommentarer

Postat av: Alexandra

Publicerad 2011-01-06 12:15:18

Tittar in i bilden....drömmer mig bort... tittar sedan ut...och det känns långt borta.

Men snipp snapp så är väl sommaren här rätt var det är.



kramis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela