Maria Lundblom Bäckström

Att lyssna in människors behov i vardagen

Publicerad 2010-05-08 10:56:59 i Allmänt

Göran Hägglund har under våren verkligen varit föredömlig i sina köksbordssamtal. Det här är något som jag tror många av oss som är politisk engagerade bör ta med oss in i vår vardag där vi finns som politiker i olika sammanhang.

Som Kristdemokrat ser jag som en av mina viktigaste uppgifter att lyssna in människors behov i vardagen, där människor lever och där verkligheten är. Ska vi ta ett politiskt beslut, som påverkar människors vardag, måste de dels grunda sig på de värderingar vi har i vårt parti men också lyssna in hur det kommer påverka olika grupper. Jag lever ju i min vardag och den ser ju inte ut som alla andras och för att förstå andras verklighet måste jag lyssna och försöka förstå.

Ibland är ju tyvärr verkligheten så att vi ändå måste ta svåra beslut men jag tror ändå man kan göra det på ett sätt som skapar förståelse och där man ändå ger människor en viss valfrihet.

Det kom ett brev som jag fick del av, från en mamma som beskriver hur ett politiskt beslut har påverkat deras liv. Hon skriver bland annat så här:
"Jag har tröstat en alldeles förtvivlad liten 6åring som ska börja förskoleklass till hösten. Det fanns inte i hennes värld att hon skulle få åka själv//...(utan några jämnåriga kamrater) och hamna i en klass med fem killar. Den största sorgen var att hennes bästa tjejkompis kommer gå i annan skola.//Det är inte lätt att hämta sina barn varje dag och få ihop det med sina egna arbetstider.//....vi andra känner oss tvingade till den skola som man helt plötsligt tillhör och som bestämts över våra huvuden.//...En dag läste vi i tidningen att xx skola ska läggas ner//. Jag hade önskat att ni fört en dialog med oss föräldrar innan//...Att man hade frågat oss i vilken skola vi vill ha våra barn."

Ja det är inte roligt att se ett sånt här brev och visst det är en helt subjektiv upplevelse av en förälder men det säger ändå något. Hur kan vi politiker jobba för att undvika sånt här. Att leva upp till Kristdemokratisk politik där barn och familj står i centrum så långt vi bara kan.

Ja det här gäller ju även i vårdfrågorna. Hur gör vi för att kommunicera med våra väljare om de bästa besluten för att vården ska bli så bra som möjligt för alla. Att vi ska få en vård som ser till hela människan hela livet!

Kanske du håller med mig, eller tycker jag har helt fel i det jag skriver här ovan? Du som är politiker och läser det här kanske inte alls tycker att det är på det här sättet vi politiker ska jobba? Hur tycker du att man ska föra en riktigt bra demokratisk politik? Jag tycker det vore roligt med respons i de här frågorna för jag tycker vi behöver en dialog i det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela