Maria Lundblom Bäckström

Vilket rikt land vi bor i!

Publicerad 2010-06-12 10:55:48 i Allmänt

Cabaré, nationaldag,  skolavslutningar, student...ja Sverige och den senaste veckan har varit späckad med fantastiska intryck och upplevelser.

Nationaldagen blev en underbar dag med värme och sol och vi firade delar av den i vårt kulturreservat Åsens by som ligger några kilometer ifrån där vi bor och några mil utanför Aneby centralort.

På Facebook var det några ungdomar som skrev en fråga om varför man skulle fira nationaldagen.
Jag svarade: Tänk så mycket vi har att fira idag på Sveriges nationaldag : att vi bor i ett demokratiskt land med fred, ingen kommer och fängslar dig för att du sagt nåt du inte får, du får ha vilken religon du vill, du har mat varje dag, du ha möjlighet att utbilda dig till nästan allt du vill och kan, vi har en underbar natur och... massa massa annat som är helt unikt och som många människor i världen aldrig kommer att få uppleva!

Kanske är det så att man ser det man väljer att se. Väljer man att fokusera på det negativa i livet så blir livet lätt så, försöker man däremot försöka se det positiva och bejaka kärlek, förlåtelse och att gå vidare i livet så blir livet så. Någon sa, "man väljer sin lycka". Ja kanske det delvis är sant, man styr väl inte över allt men man styr nog mycket över hur man väljer att göra av det man möts av i livet.


En underbar bild från Åsens by. Foto Maria L.B


Vi har också som familj fått glädjas åt att se våra döttrar uppträda på olika sätt. Bland annat sjöng den äldsta, Beatrice, en sång på skolans Cabaré som skapade en magisk atmosfär bland publiken. Både vi och hon fick så mycket positiv respons på hennes uppträdande så vi är lite tagna. Ja vi får se vart hennes röst kommer ta henne.

Det man kan säga är att det är fantastisk att se hur musiklivet i Furulidskolan i Aneby får våra ungdomar att växa. Att en eldssjäl, som musikläraren Mia är, kan skapa något så fantasktisk år efter år, det är något att vara oerhört tacksam för och det är verkligen värt att lägga resurser på och förvalta.


Beatrice sjunger på Cabarén

Det tog även Beatrice upp i sitt tal, som avgående ordförande för elevrådet. Jag sa att det var nog henne första offentliga politiska uttalande, som dessutom refererades i tidningen. Tror inte hon kommer hålla med mig i att det var ett politiskt uttalande men om man vädjar om att musiklivet ska bevaras när så mycket annat läggs ner, så tycker jag nog det är ett inlägg i den politiska debatten och som mamma och politiskt aktiv blir jag stolt.

  
Även Nicolina sjöng tillsammans med sina vänner, på skolavslutningen

Ja vi har mycket vi kan vara stolta över i Sverige och det blir verkligen koncentrerat under en sån här vecka med svenska flaggan, nationaldagssång, fantastiska musikupplevelser som har sin grund i svenska musikskolan, en prunkande natur och mycket svensk historia. 

Pastor Ulf Svensson bad också om Guds välsignelse över alla barn och familjer under sommaren och det får också avsluta det här blogginlägget som en god kraft över oss alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela