Maria Lundblom Bäckström

Riksting

Publicerad 2010-07-01 22:00:30 i Allmänt

Nu har Kristdemokraterna Riksting. Tyvärr kan jag inte vara med i år men man kan ju ändå ta del av en del på nätet. Bland annat Göran Hägglunds tal finns att läsa här http://www.kristdemokraterna.se/www.kristdemokraterna.se/GoranHagglund/Tal/100701rikstingstalorebro



Det fanns många tänkvärda tankar att ta del av där, bland annat lite liknande tankar som jag skrev om på min blogg i samband med Viktorias och Daniels bröllop:

"Jag vet inte om ni sett alla de mätningar om monarkins ställning som gjorts de senaste veckorna. Sifo levererade en sådan förra måndagen, precis efter prinsessbröllopet. Kristdemokrater är de mest positiva av alla. Inte mindre än 96 procent av oss är för monarkin! Jag tror inte det är en tillfällighet. Vi är partiet som ser andra värden än materiella. Bland dessa ser vi också sådant som identitetsskapande institutioner och av traditioner. Av sådana osynliga men viktiga värden som håller ihop samhället. Sådana som monarkin uttrycker. Ska samhällsgemenskapen hålla ihop behövs samlande symboler som signalerar kontinuitet och samhörighet – över alla gränser: sociala, ekonomiska, geografiska och även de rent tidsliga. Monarkin är en länk mellan oss och vår historia. Den är också en samlande kraft över partipolitikens gräl och konflikter. Den påminner om att det finns något mer än partipolitikens dagliga fäktande. Och det är viktigt att komma ihåg, inte minst nu inför den förestående valrörelsen." Citat Göran Hägglund

Ja jag tror att vi i Sverige måste börja bejaka andra värden än bara det som är av ekonomiskt värde, vi är inte så lyckliga i Sverige som vi borde och jag tror att vi också ibland styrs av en rädsla som inte alls är befogad. Vi behöver verkligen bejaka gemenskap och djupare värden mer. Är verkligen glad att jag är Kristdemokrat som jag tror är ganska unika med att lyfta just detta.

Hoppas ni alla som är på riksting verkligen får med er många goda tankar att sprida vidare i vårt land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela