Maria Lundblom Bäckström

Hela människan hela livet!

Publicerad 2010-07-14 08:19:10 i Allmänt

Ja det är min främsta hjärtefråga inför valet!

Att vården ska se till hela människan, inte bara den onda foten eller oroliga magen.  Ibland i vissa tider av livet så vill man bara ha hjälp med sin fot, eller vad man söker för, och inget annat. Men som småbarnsförälder eller kanske när man börjar bli äldre så kan man behöva stöd på många olika sätt. Ja även som tonåring eller som tonårsförälder kan ett ökat stöd behövas.

Det är det här jag skulle vilja se mer av i vården. Att vi tänker mer förebyggande i mötet med människor, att om man har ont i magen så kanske det är mer än det som ligger till grund. Hur har man det för övrigt? Kan man behöva någon annan hjälp? Jag tror både den enskilde men också samhället vinner på att vi jobbar på det viset. Att besöket hos läkaren, distriktsköterskan eller vem man nu träffar inom vården, får ta lite tid även för samtal om relevanta frågor i förhållande till det man söker för men som kan göra att man fångar upp andra risker för ohälsa i livet.  

I den valkrets som jag representerar, Aneby, Tranås och Eksjö så är det snart bara Aneby som inte har en Familjecentral. Det är verkligen något jag vill se att vi får under den här mandatperioden. En plats där det finns en öppen förskola, barnavårdcentral, kvinnohälsovård och socialtjänst under samma tak. Även att ungdomsmottagning finns tillgänglig där.

Ja jag har mer att skriva om Hela människan hela livet...men jag återkommer framöver.

Ha en fortsatt skön och varm sommar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela