Maria Lundblom Bäckström

Mer resurser till skolhälsovården!

Publicerad 2010-08-25 16:35:03 i Allmänt



Nu kommer Alliansen med satsningar på våra barn och unga i skolan genom att ge mer resurser till elevhälsan. Det är verkligen en välkommen satsning.

Jag jobbade under förra året som skolsköterska och såg vilken resurs skolsköterskan kan vara om man hade fått mer tid och att eleverna visste att man alltid fanns tillgänglig varje dag. Nu var det tyvärr inte så då jag ansvarade för tre skolor på 75%, vilket nog är en ganska vanlig vardagsbild av en skolsköterskas verklighet.

Om eleverna vet att skolsköterskan finns där de flesta dagar kan man lättare fånga upp och jobba förebyggande och man kan också på ett bättre sätt jobba med hälsofrågor genom lektionsmedverkan och i mindre grupper med tex tjej- och killgrupper.

Det behövs också ett bättre samarbete mellan skolhälsovården och Barn och ungdomspsykiatrin vilket jag har med som en av mina viktiga frågor att jobba för i nästa mandatperiod.

Här nedan kan ni läsa mer om förslaget:

Elevhälsogaranti

Alliansens satsning med sammanlagt 650 miljoner kronor gör det möjligt för skolorna att anställa fler inom skolhälsovården och erbjuda kompetensutveckling för dem som redan arbetar där. En höjd ambitionsnivå för elevhälsan är en del för att skapa en skola som varje elev kan utvecklas i. Lika viktigt som att stärka skolans kunskapsuppdrag är det att se till skolans fysiska och psykiska arbetsmiljö.

 Det är inte rimligt att en elev som mår dåligt idag måste vänta till nästa vecka för att få träffa skolsköterskan eller en månad för att få träffa kuratorn. Vårt vallöfte # 48 är därför en elevhälsogaranti som ger rätt till elevhälsovård samma dag. En elev ska under sin skoldag kunna få hjälp och stöd av någon inom elevhälsan.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela