Maria Lundblom Bäckström

Vill du ha ett mjukare samhälle?

Publicerad 2012-09-03 12:36:38 i Allmänt

Jag brottas just nu ganska mycket med hur vi ska få ut den Kristdemokratiska politiken. Just nu håller man som bäst på med budgetarbetet i regeringen och vi Kristdemokrater driver några viktiga frågor för många. 
 
Dels en höjning av golvet i föräldraförsäkringen, vi vill höja nivån från 180 till 250 kronor per dag. En höjd grundnivå är viktigt för familjer med små marginaler och och ökar familjernas frihet att bestämma själva. 
 
Många gånger så tycker människor att vi bara pratar om familjen och vården. Och lite sant är det. 
Men jag tycker inte vi får igenom riktigt VARFÖR vi lyfter familjens behov och varför vi vill stödja familjerna. 
 
Alla människor utgår ju från en familj! Alla barn börjar sina liv hos någon form av familj. Det är här ens liv grundläggs och därför vill vi bygga samhället på en stark grund. 
 
Vi Kristdemokrater skiljer oss ofta just utifrån att vi talar om det som håller upp och håller samman samhället, jag skulle vilja kalla det för "kittet". Utan dessa mellanmänskliga relationer och samhällsstrukturer skulle samhället rasa samman. Jag skrev en insändare för ett tag sen om just det här, om föreningsliv och familj som ofta är viktiga grundstenar som man kanske tar för givet. 
 
 
Sen kanske vi också bör komma med en starkare jobbpolitik då vi behöver skapa fler jobb. Men vi vill också ändra människor synsätt. Att företagare av olika slag öppnar upp sina arbetsplatser. Att man skapar lärlingsplatser. Att inte allt ansvar ska ligga på staten utan att vi får samhällsmedborgare som tar ansvar. 
 
Vi vill inte styra med piska utan också förändra inställningen hos människor från ett egoistiskt hårt samhälle till ett mjukare där man bryr sig. Där man ser alla människor som lika värda!
 
Ett annat område vi kämpar för är att få ålderspensionerna höjda. Glädjande är att en ålderspensionär med inkomstpension nästa år får sin pension höjd med 4,1 %, i snitt 492 kronor per månad. Det här handlar också om synsätt tycker jag. Att se att de som betalat till sin pension och byggt vårat samhälle kan leva på ett tryggt och rikt sätt även efter man tagit ut sin pension. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela