Maria Lundblom Bäckström

Har vi rätt myndighetsålder i Sverige?

Publicerad 2012-07-21 14:55:49 i Allmänt

Jag har funderat en del på det här när man blir myndig i Sverige.
Jag tycker inte alltid det känns så genomtänkt och logiskt och inte anpassat till dagens samhälle.
När man är 18 får man rösta, man får gifta sig och bilda familj, köpa hus och jobba och ta ansvar för det mesta utom att gå till systemet.
Oftast så har man också ett år kvar i gymnasiet, vilket man också anses kunna ta helt ansvar för själv.
Borde det inte vara mer rimligt att höja myndighetsåldern till 19 år?
Och att man då också fick handla på systemet vilket tydligen är det mest vuxna man kan göra i vårt land.
Det år man fyller 19 avslutar de flesta sina gymnasiestudier och det vore mer naturligt att då också bli myndig och få ta fullt ansvar för sitt liv.
Jag tror jag ska skriva en motion om det till vårt riksting och se om jag kan få med vårt parti på den tanken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela