Maria Lundblom Bäckström

Lite om mig själv, ett samtal mellan mig och min man, trendiga ord och ledarskap

Publicerad 2011-09-20 15:07:15 i Allmänt

Idag är jag inte riktigt fit for fight, så att säga. Varit lite konstig i magen och snurrig i huvudet och lite frossa och funderade ett tag på om det var någon magsjuka på G. Men nu har jag faktiskt ätit lite god soppa och även om jag känner mig lite svagare än vanligt så tror jag att det vänder. Jag vill inte heller bli sjuk, gillar inte alls att begränsas i mitt liv av nåt som jag inte kan rå över. Jag tror lite på det där att inte försöka bli sjuk. Ibland tror jag kanske man inte har så mycket emot att vara lite krasslig några dagar och så liksom tar man emot det...nej ska jag vara hemma och ledig så vill jag nog kunna göra det jag vill och inte sova och vila för jag inte orkar nåt annat.
Ja så är jag!

Oj vilken lång utläggning det blev om det nu då...det var ju inte alls det jag skulle skriva om tänkte jag.

Sitter här vid brasan som värmer så skönt och ger lite välmåendekänslor...

I morse så skjutsade jag min man till tåget. Han är väldigt engagerad inom LRF och skulle på möte i Stockholm några dagar nu. Vi hade en väldigt bra diskussion i bilen, trots den otroligt tidiga timmen. (och den otroligt snälla hustrun som skjutsade).Det började med att han sa att nu har man börjat komma på att ekologiskt odlat inte är bättre för klimatet. Ja sa jag men det har ju du och jag trott hela tiden.
(ja men vad skönt det är med samtal där man tycker lika, så är det ju inte alltid hos oss kan jag säga ha ha).

Sen kom vi in på det här med alla kontroller som jordbruket utsätts för och i vår kommun har vi väldigt ambitiösa miljötjänstemän som gärna tycker att vår kommun ska vara först i att gå med i projekt mm som belastar bönderna rätt rejält. Visst ska vi jobba med de här frågorna, men man måste också vara rädd om våra små och medelstora företagare och i det här fallet lantbruksföretagen.

Vad vill vi ha för lantbruk i det här landet egentligen? Vad jobbar riksdagen och regeringen mot? Ska vi ha kvar de små och medelstora eller vill de att vi ska jättestora mjölkgårdar? Ja de här frågorna dök bland annat upp i mitt huvud när vi samtalade och Mikael delade mycket av den kunskap han har inom det här området.

Ja jag har fortfarande inte skrivit det jag tänkte på när jag började. Orkar ni fortsätta läsa så kommer det här och det hör inte ihop med det andra egentligen utan jag delar bara lite av vad som rör sig i mitt huvud idag. 

Ibland kan jag bli så trött på massa ord som är inne. Transparens är just nu ett sånt ord tycker jag. Jag är en person som nog aldrig kommer behöva jobba för det utan snarare att inte alltid vara så transparent. Men så är jag lite för impulsiv och lite för ärlig ibland också.

Men nu var det inte det ordet jag fastnade på igår utan det var ordet omvärldsbevakning, som inte är så nytt men rätt populärt. Hörde i ett samanhang en som pratade om omvärldsbevakning igår. Jag tänkte då att visst det måste man ju ha i detta samhälle med så snabba förändringar, men ibland så tror jag vi omvärldsbevakar så mycket bara för att vi är rädda att inte hänga med, istället för att se på hur vill jag/vi ha det? Det gäller både politik, företagande o privat.

Jag och ja även min man Mikael,  är nog såna som ändå vågar ta egen ställning rätt ofta men generellt tror jag att man inom olika delar i samhället kollar in o styrs för mycket av trender o vad som sker istället för att våga gå i motsatt riktning ibland o inte rätta in sig i ledet utan våga ta ledningen o visa vägen.

Vad saknar vi idag egentligen i samhället? Jo tydliga ledare som vågar tänka själva och inte bara följa trender och kolla in omvärlden hela tiden. Visst jag säger inte att man inte ska följa med men jag tror mer på att ta all kunskap, sin egen erfarenhet, teorier som man förhoppningsvis har med sig av olika slag genom utbildningar och gå in i sin egen lilla kammare och börja fundera på vad man själv vill åstadkomma. Politiskt, professionellt, i sin vardag osv.

Jag längtar efter fler människor som vågar säga sin egen mening, som vågar stå upp för något och inte bara följa det som just nu verkar rätt. Tänk så mycket mer spännande det skulle bli då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela