Maria Lundblom Bäckström

Likriktning

Publicerad 2011-02-05 10:56:34 i Allmänt


Har funderat en hel del på det här med likriktning senaste tiden.

Jag tycker man möter det här i samhället så ofta, att man försöker likrikta det mesta. Man skapar system som ska kontrollera att man gör lika och att vi får fram lika resultat. Mycket är ju bra för det garanterar säkerhet men när det gäller hur människor ska vara så måste jag säga att det nog mest är negativt.

Vår kyrkoherde här i Aneby skrev ett klokt inlägg på en av mina statusar:"Likriktning som garanti för kontroll och makt! Därmed är mångfaldens öde beseglat och vägen utför anträdd."

Mycket tänkvärt sagt och också skrämmande! Är det så att vi genom att likrikta samhället går mot undergång?

Kan det här vara ett av problemen som våra politiska partier brottas med? Är det det som är orsaken till våra kyrkors problem med engagerade medlemmar? Ja jag vet inte men utan att tillåta olikheter och lite galna idéer tror jag att nya tankar och nya kreativa projekt aldrig får möjlighet att födas.

I små samhällen som Aneby, där jag bor, kanske risken är större att människor likriktas och inte vågar vara de som man är tänkta att vara och samhället förlorar mycket av det goda som skulle kunnat bli.

Jag jobbar i en grupp med sjuksköterskor och distriktssköterskor. Den gruppen är verkligen en härlig grupp med så många olika individer. Vi pratar ganska ofta om just det att vi är så olika och skrattar gott åt våra egenheter. Någon är så petigt noga, en annan vill jobba med sitt eget, någon vill hela tiden berätta vad den gör, någon överkontollerar allt, någon glömmer detaljerna och någon gillar det övergripande...ja det är så bra för vi kompletterar varann. Om man kan se det och acceptera det så blir det en sån styrka. Att inte bara anklaga varandra utan istället försöka vara ödmjuka och ta emot påminnelsen om att man glömt nåt och se att vi är ett team, då blir det riktigt bra!

Jag tror vi alla behöver påminna varandra om att det är det unika, det som vi inte alltid kan kontrollera som kan bli det bästa.
Släpp livet löst så kommer det gå en väg som du inte tänkt och det kommer bli underbart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela