Maria Lundblom Bäckström

Etik inom näringslivet

Publicerad 2011-04-19 20:20:30 i Allmänt

Igår la jag upp ett inlägg på facebook med den här rubriken:



Det handlade om att Skånemejeriets VD och jag tror det var hon som är konsumentansvarig hade åkt till Bahamas på konferens med flera ägare inom ICA koncernen. De hade då bott på detta lyxhotell och ägnat halva tiden till konferens och halva tiden till att bada, sola och för nöje.

Är det här rätt?
Ja man kan väl ha väldigt olika aspekter på det här: Som en god vän till mig sa: Om de har budgeterar för det och uppnåt sin budget är det väl inget konstigt med det.

Nej visst så kan man ju se det. Men varför har man i så fall budgeterat med det? Varför valde man inte ett billigare alternativ och vad valdes bort?

Det här är ju bara ett exempel och Skånemejeriets VD Björn Sederblad och konsumentansvariga Caroline Olsson hade säkert goda intentioner att göra den här resan.

Det är ju så många företag som bedriver sin verksamhet på det här viset. Och inte bara inom privata sektorn utan även intresseorganisationer  och även inom det offentliga.


Det jag vill komma till är; Har man med en etisk aspekt när man gör de här prioriteringarna?
Tänker man att det här är det bästa sättet att förvalta de här pengarna?
Tänker man att jorden är alla människors resurs och jag ska göra det bästa så alla får det så bra som möjligt? Eller tänker man mest på att man ska utnyttja det system man själv befinner sig i för sitt eget egos bästa och att man själv är ju värd så mycket mer än andra?

Jag tror mycket handlar om hur man ser på sig själv och omvärlden. Vilka värderingar driver mig och vad syftar mitt liv till?

Jag har faktiskt en längtan att se fler företag börja lägga mer av sina vinster på att utveckla något gott för andra människor. Det kan vara litet eller stort men att man ändå har med att man vill förändra världen inte bara med det man producerar utan även förbättra för de som inte har fått så mycket av jordens resurser. 

Jag tror att företagare som gör så, för de finns, de känner mer tillfredställelse och glädje över det som de åstadkommer. 

Sen måste ju alla utveckla sina företag och man ska ha rätt att ta ut en god lön och kunna leva gott men jag tror ändå man kan fundera mer över om man ska åka till Bahamas och bo på lyxhotell eller om man ska åka till ett land i Europa och kanske bo lite billigare? Det kan ändå skilja ett antal tusenlappar och kanske också ge mer godwill i produktionsledet.  
Eller ska man kanske lägga resan på ett ställe där man vet att det gynnar lokalbefolkningen och göra studiebesök i syfte att få människor att få mer förståelse för fattigdomen i världen.

Ja man kan ha många olika syften med resor men man kan också förena nytta med nöje på ett etiskt försvarbart sätt tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela