Maria Lundblom Bäckström

Föräldrarna är bäst för sina barn!

Publicerad 2010-10-29 20:56:45 i Allmänt



Vi i Kristdemokraterna genomgår nu en intern analys och självkritik! Det är bra och jag hoppas verkligen det kommer leda till en politik som människor känner är det man saknar i det politiska livet.

Media har gått ut med att Göran Hägglund nu har backat i Vårdnadsbidraget men riktigt så är det inte. Däremot kanske man behöver titta över formerna för det hela menar man.

Det jag personligen känner är viktigt, är att vi Kristdemokrater fortsätter vara det parti som lyfter upp att föräldrarna är de bästa för barnen att ha sin tid tillsammans med. Dagis/förskola är ett komplement men är inget som barnen skulle må dåligt av att vara utan. Jag tror att vår dagisfixering och pedagogikfixering skapar väldigt likriktade människor.

Jag tror att Sverige skulle ha fler människor som skulle varit mer unika, mer kreativa och tänka lite annorlunda tankar om fler barn fick mindre tid på dagis som små. Det är bra med olika slags familjer och olika slags människor och inte så många som är formade i samma form...kommunernas förskolor!

Men som det är nu så verkar förskolan vara det som alla föräldrar bejakar mest. Även om man som förälder är hemma med ett mindre syskon så har man det äldre syskonet på dagis. Ja jag har sagt det förut, för mig känns det väldigt konstigt.

Nu säger jag inte att dagis är dåligt och jag har själv haft mina barn på dagis när de var små, även om jag försökte ha dem där så lite som möjligt. MEN det jag säger är att jag önskar att fler valde att göra på lite olika sätt och att man inser att man som förälder är den bästa för sitt barn!!

Kommentarer

Postat av: Mormor Birgitta

Publicerad 2010-10-31 19:05:54

Håller fullständigt med dig. Dagis/fritids är i dag ett måste då de flesa föräldrar jobbar. Det kan även vara bra för barnens utveckling att träffa andra barn och vuxna. MEN, som det ser ut i dag så är alltför många barn på dagis mer än de skulle behöva.

Postat av: Ellinor

Publicerad 2010-11-03 00:43:45

Det är dags att sluta att ensidigt subventionera dagis. Vårdnadsbidraget var ett steg på vägen, men vi behöver gå vidare och göra det tydligt att vi subventionerar barnen, och låta familjerna bestämma själva vem som ska ta hand om dem. Ge dem 100 000 kr per år och låt den som vill betala dagis, och den som vill själv ta hand om sina barn.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela