Maria Lundblom Bäckström

Tankens kraft

Publicerad 2009-02-22 11:11:54 i Allmänt

Det senaste året har jag börjat förstå kraften i våra tankar.

"Genom varje tanke jag tänker påverkar jag den jag är"

"Jag skapar den jag är med mina tankar"

"Varje tanke och fantasi jag har påverkar min kropp rent
fysiskt"

De här citaten är från Kay Pollaks bok Att välja glädje.

Jag läste den för något år sedan och tyckte den var bra. Men efter det har jag på allvar, av olika anledningar, verkligen jobbat med det här. 

Jag insåg att jag kunde sitta i bilen  t.ex. och fantisera ihop massa negativa händelser. Vilket påverkade hela mig. Det var (och är fortfarande ibland) verkligen som det står i citatet ovan: ...påverkar min kropp rent fysiskt.
Kände hur kroppen blev stelare, man blir irriterad, orolig. Sen när jag började se det här och de här tankarna kom så började jag försöka avslöja dem. Jag började ställa motfrågor. Ja men är det verkligen så? Vad är det som är så hemskt om det är si eller så? Då började de här tankarna falla ihop och fick inte samma negativa kraft att påverka mig.

Sen började jag hitta på "mottankar" till det här. Jag skrev upp på en lapp som jag har på mitt skrivbord på jobbet där det bl.a. står: Var lugn, Var trygg, Känn tillit, Var nöjd, Ge kärlek...
Och det fantastiska började hända att jag mer och mer började känna så.
Sen insåg jag att det finns ett namn för det här, affirmationer. Ja men det kändes så bra att jag kommit på lösningen själv innan jag hittade fler affirmationer.

Men det här är ett ständigt arbete. Det är så lätt att falla in i negativa tankar igen. På något sätt behöver man säga de här positiva sanningarna till sig sjäv varje dag.

Här är några fler exempel på affirmationer:

Jag är glad, nöjd och avslappnad

Min kropp är avslappnad

Jag ger kärlek till människor

Jag är full av energi

Jag sover utmärkt

Det handlar ju om att lära sig hantera just de situationer som just DU har lite svårt med. Om man tex. har lite svårt att möta nya människor så kanske man ska säga till sig själv: Jag tycker det är spännande och roligt att lära känna nya människor!  Det här måste man gå och säga till sig själv länge. Kanske skriva upp det på en lapp och sätta på kylskåpet så man ser det ofta.

Testa! Jag lovar att det funkar! För har det funkat på mig...fast jag har lång väg kvar...så funkar det på vem som helst!

Ha en underbar dag med glada och positiva tankar!

 Att ge skapar glädje...

Kommentarer

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-02-23 21:57:58

var tvungen att länka till denna fenomenala beskrivning av affirmationer på PrincessPe´s blogg.



Puss och tack för hjälpen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-02-23 22:36:04

Du har helt rätt, Maria. Det är fullt möjligt att "programmera" sig själv till att tänka positivt och därigenom må bättre. Jag läste Kay Pollaks bok rätt nyligen och tyckte den var bra. Jag träffade honom för länge sen och var imponerad av hans öppna sinne och hans tankar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela