Maria Lundblom Bäckström

Är vårt sätt att bedriva demokrati förlegat?

Publicerad 2009-12-15 16:03:45 i Allmänt

Jag har under lång tid varit intresserad av det här med demokrati och vad det innebär.
Jag har drivit, i olika forum, att det är viktigt att vi har en levande demokrati och att vi politiker är öppna för att lyssna in vad våra väljare tycker. Jag har velat skapa forum för möten på olika sätt.

Det som jag däremot har upptäckt är precis det som en av mina bloggläsare skriver i en av sina kommentarer: "Problemet bottnar ofta i att när vi engagerade människor bjuder in er politiker så upplever vi det som om vi aldrig får konkreta svar på våra frågor. Efter ett politikermöte går många hem och reflekterar över vad som har sagts och många frågor kvarstår allt som oftast. Frustrationen infinner sig..."

Det här har jag ofta mött. Man har andra frågor än vi politiker har svar på och det känns inte alls bra. Jag har inte alls svaret på varför det blir så här. Har vi förberett oss fel inför mötet? Har vi för dålig kunskap?

Bedriver vi verkligen demokrati i Sverige på ett bra sätt? Eller behöver vi i grunden se över om det är det bästa sättet?

Vilka frågor är det egentligen som upptar vår tid? Är det de frågor som vi i politiken tycker är viktiga eller är det de frågor som tjänstemännen i kommun och landsting tycker är viktiga? Driver vi våra väljares frågor?

Varför är det så svårt att få människor engagerade i politiska partier? Den frågan måste vi ta på allvar!
Vad är det som gör att det är så oattraktivt att gå in i ett politiskt parti och engagera sig?

Om man tittar på det som nu sker i min hemkommun Aneby där vi har ett Landsbygdsuppror med många engagarade människor så undrar jag vad som krävs för att de som engagerar sig där verkligen ska kunna få påverka? Är det framförallt att gå in i ett politiskt parti och är det ett bra sätt att påverka?

Ja delvis så är det nog så eftersom demokrati bygger på att man ändå har valt företrädare som man tror ska påverka det samhälle man bor i på det sätt som man själv tror på.

MEN...var tas de verkliga besluten?
Är det där de direktvalda sitter?
Nej inte alltid. I kommunfullmäktige tas de övergripande besluten och ramarna men detaljerna ligger mer på Kommunstyrelsenivå och där måste det inte sitta direktvalda politiker utan de som partiet har utsett.
Här ser jag ändå en brist.

Borde inte de personer som hamnar högst i våra val sitta i det organ som styr detaljerna i en kommun?
Ja jag ställer bara frågan så kanske någon annan kan svara?

Hur kommer det sig att det inte är så? Vad är orsaken till det?

Ja det finns många frågor angående det här med hur vi bedriver demokrati men det viktigaste tror jag är att vi försöker tänka utanför den ram som vi är så vana att tänka i och försöker se om det inte finns andra sätt att bedriva ett demoratiskt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela