Maria Lundblom Bäckström

Kirurgi och annat...

Publicerad 2009-04-03 08:26:49 i Allmänt

Igår hade vi Hälso- och sjukvårdsutskott på Höglandet. Känner mig nöjd med det budgettförslag vi kommer lämna till LS. Vi har försökt att bland annat lyfta fram kärlkirurgin på Höglandet som utför ca 65% av alla kärloperationer i länet och i och med det är en länsresurs på området. Däremot är deras lokaler undermåliga och vi har skrivit att "behovet av större operationssalar med teknisk utrustning bör prioriteras".

Jag lyckades också få med att vi måste se till att vårdkedjan för barn och unga kroniskt sjuka blir bättre när de går över till vuxensjukvården. Här hör man ofta att det brister och särskilt inom psykiatrin. Jag tror inte egentligen att det är så mycket mer pengar som kan behövas utan att man är mån om varje barn/ungdom som förs över till vuxenvården och gör överlämningen bra och sedan följer upp den personen på ett bra sätt sedan.

Vi var rätt "snälla" mot sossarna men de hade en del bra förslag och i vårt utskott brukar vi ha rätt generös attityd och trevliga diskussioner. Det går väl ändå ut på att hitta bästa möjliga lösningar för våra invånare.

Sen kritiserar de ju Vårdvalet en del och ställer en del frågor kring det. Men jag tror vårdvalet kommer bli bra. Det blir spännande att se vad som kommer hända.

Här i Aneby har jag hört en hel del klagomål, sista tiden, på den privata vårdcentral vi har nu. Frågan är om många kommer lämna den när man får lista sig? Eftersom en del bor här men jobbar någon annanstans så är det ju inte omöjligt att man då kanske listar sig på den ort där man jobbar. Inte så många vårdcentraler har ju öppet på kvällen än och då är det ju också mer praktiskt att gå till läkaren där man ändå befinner sig dagtid.

Men nu är det fredag och när solen skiner och man börjar ana att det  nog kommer finnas lite tid att börja städa i trädgården då blir man glad i hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela