Maria Lundblom Bäckström

Insändare!

Publicerad 2013-02-05 16:42:33 i Allmänt

Här är en insändare jag fick in i Jönköpingsposten idag och förhoppningsvis får in i Smålandstidningen snart:

Då och då möter jag människor som är missnöjda med sin vårdcentral. Jag kan säga att jag då är glad över att vi har infört ett Vårdval under den här mandatperioden så jag kan svara, ”ja men du kan ju byta vårdcentral”. Så hade i stort sett varit omöjligt att säga för några år sedan då ett vårdcentralbyte var en omständlig process.

Vi har under den här mandatperioden en ökning av vårdcentraler med över tjugo procent i landet. Tillgängligheten på vård har över huvud taget ökat. Mångfald har ersatt monopol.

Många av dessa goda förändringar står vi Kristdemokrater bakom.

Kristdemokraterna är alliansens sociala röst i många frågor. Vi har, trots motstånd, lyckats genomföra en reform som kommer ge vård för gömda och papperslösa. Vi har satsat på en djupgående reformering av landets psykiatri. I många frågor är det Krisdemokraterna som värnar de med stora behov. Vi har lagt mycket resurser på att förbättra vården och omsorgen om de mest sjuka äldre.

Nu vill vi också fortsätta med att sätta barns och ungdomars uppväxtvillkor i fokus. I Jönköpings läns Landsting har vi nu en familjecentral i varje kommun på Höglandet. Sist i raden att inviga sin familjecentral var Aneby. Det gläder mig särskilt då jag i två val har haft med det som ett löfte att driva denna fråga. Jag tror att familjecentralerna med sin öppna förskola, barnhälsovård, kvinnohälsovård och den öppna socialtjänsten i nära samarbete är ett riktigt bra sätt att möta familjernas behov.

 Åsa Källner, förskolärare på den öppna förskolan och Veronica Åbom, kommunchef på invigningen av Familjecentralen.

Jag har skrivit det förut både på min blogg, www.marialundblombackstrom.blogg.se och i insändare, att Kristdemokraterna är det parti som förenar frihet med socialt ansvarstagande. Vi utgår från idén om en samhällsgemenskap som baseras på familjers frihet, det personliga ansvaret och ett starkt civilt samhälle.

Det är den grunden som till exempel gör att jag som i exemplet ovan kan rekommendera en annan vårdcentral till den person som kände sig missnöjd och som gör att de med störst behov kan få vård. Som skapar nya möjligheter men också tar ansvar för medborgarna.

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2013-02-08 13:47:53

Ursäkta frågan; Vad är det som är så bra med familjecentral?

Postat av: anebyliberalen

Publicerad 2013-02-11 21:53:19

Du är bra på att driva dina frågor Maria. Keep up:)

Svar: Tack Jimmy!
Maria Lundblom Bäckström

Postat av: anebyliberalen

Publicerad 2013-02-11 21:53:35

Du är bra på att driva dina frågor Maria. Keep up:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela