Maria Lundblom Bäckström

Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land!

Publicerad 2011-11-13 12:59:17 i Allmänt


Min starka sida är inte ekonomi, det gör jag ingen hemlighet av. Däremot har jag under senaste tiden fått en svag oro när jag hör att företag i Sverige säljs eller är på väg att säljas ut.

Vad händer med Sveriges ekonomi om vi säljer ut våra stora företag?

Om man tänker rent logiskt så kommer nu vinsterna från de företagen hamna i andra länder. De/den som sålt företaget i Sverige har troligen gjort sig en god vinst men i längden så förlorar ju vårt land i stort på de här affärerna.

Håller Sveriges välfärd på att säljas ut? Ja jag ställer verkligen frågan till er som är goda ekonomiska personer och ni som kan analysera framtiden utifrån de här perspektiven.

John F. Kennedy sa: "fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land".
Det är något som jag tror många skulle behöva ta till sig av idag.

Vilken etik och vilka normer styr när man säljer ut storföretag från Sverige?

Är det verkligen nödvändigt att alltid har toppvinster? Finns det ingen möjlighet att kämpa på och tänka mer långsiktigt?

Såg en film igår om aktiemarknaden under krisåret 2008. Det är verkligen intressant det här med aktiemarknaden och hur den fungerar.
För en rätt vanlig människa som jag, som inte heller är så insatt i det här så är det ju sjukt!
Det är en sjuk värld!

Det är ju inte tillgången på varor som styr utan det är ju psykologiska faktorer som styr börsens upp och nedgång.

Även om börsen går ner så finns det ju lika mycket eller lika lite mat i världen till exempel. Det har ju inget med verkligheten att göra utan har mest med massa spekulationer om hur det eventuellt kommer att gå.
Ja visst så småningom så kan det ju få konsekvenser på verkligheten eftersom marknaden då reagerar utifrån de här spekulationerna men från början är det ju inte så.

Vad vill jag med alla de här funderingarna då? Jo jag önskar vi fick en etisk och moralisk debatt inom näringslivet där man inte bara ser till hur mycket pengar man tjänar utan där näringslivet, som styr vår värld, började ta ansvar, inte bara för sig själva och sina företag utan även för det land de finns i.

Jag har förstått att Kina tänker mer långsiktigt och har börjat investera och etablera sig i världen med sikte på att se till att de kan försörja sin befolkning och ge dem mat och vad de behövar för framtiden. Kanske de också har andra syften men det låter jag vara osagt.

I allafall tror jag att om det stod soldater från andra länder vid Sveriges gränser och ville ta över vårt land och vår välfärd som vi byggt upp så skulle vi försvara oss. Men vad gör vi nu när de tar över våra företag och låter våra pengar rinna in i deras fickor?

Jag tar gärna emot åsikter i den här frågan för jag säger inte att mina funderingar är rätt men kanske det ändå kan väcka till eftertanke och diskussion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela