Maria Lundblom Bäckström

Det man sår får man skörda!

Publicerad 2010-02-25 13:35:44 i Allmänt


Det är ju ett citat från bibeln och jag tänker inte leta reda på var det står men det är i allafall något som jag upptäckt stämmer. Ja inte på allt för det finns absolut ett stort frågetecken över allt lidande i världen det är inte det jag menar nu.

Utan det är mer resultatet av hur vi lever, vilka val vi gör och hur vi tänker på konsekvenser som ger spår.
Om jag "sår" kärlek och glädje omkring mig och jag försöker vara hjälpsam så kommer det ofta igen. Ja inte precis då och nu alltid men det kommer tillbaka. Sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag är inte världsbäst på att se att det är så utan kanske gnäller om att jag hjälper minsann dig så då kan du väl....bla bla. Så nu skriver jag det här till mig själv också.

Men det kan gälla även större samanhang i livet. Man gör på ett visst sätt och sen blir det lite jobbigt och så undrar man varför. Jo men det var kanske så att det jag gjorde skadade någon annan på något sätt och då kommer det tillbaka på olika sätt för vi sitter alla ihop genom olika nätverk och på andra sätt som jag inte ens tror vi ser.

Det kan ju också vara så ibland att vi beslutar oss för något som vi tycker ser bra ut och så tar vi inte in all information runt det utan hoppas att det ska ordna sig ändå. Helt plötsligt blir det inte så som vi tänkt utan "värsta scenariot" händer ändå, fast vi visste att det skulle kunna vara möjligt. Varför blir vi då förvånade? Jo vi har nog ibland en förmåga att skjuta bort att det kan bli på visst sätt och väljer bara att se det vi vill.

Man säger ju att vi "är vår egen lyckas smed" och en hel del ligger det nog i det hela.
Att vi försöker vara helt öppna i det vi gör, inte blunda för risker utan ta med det i de val vi gör och vara medvetna om att det kan hända. Ger vi tid till något, eller någon så kommer det ge viss utdelning. Försummar vi något eller någon så kommer också det ge utdelning men kanske negativ sådan.

Relationer är väl det man kanske tänker på som något som man kan investera i eller låta bli och det kommer ge resultat på kort eller lång sikt.
Äktenskapet/eller ens kärlekrelation är väl det man kanske först kommer att tänka på. Det kan ju ge både kortsiktiga och långsiktiga resultat.
Ibland kan ett par gå skilda vägar och alla runt omkring blir chockade, ja kanske även den ena parten. Men börjar man då titta på vad de har investerat i sin relation så blir det kanske helt tydligt varför det blev så.

Ja det finns jättemycket mer att säga om det här, om principen att så och skörda men jag tror jag stannar där så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Lundblom Bäckström

En blogg som handlar mycket om mina upplevelser och om politik utifrån min vy som Kristdemokrat. Lite handlar om min vardag men framförallt så vill jag försöka påverka med det jag tror på och vill förändra till det bättre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela